Debattartikel GP

Ny fordonstillverkare ska lockas till Sverige genom storytelling

Debattartikel GP 151015

I veckan har arbetet med att locka en ny fordonstillverkare till Sverige varit ut i medierna. Idén kommer från FKG (Fordonskomponentgruppen).

I en debattartikel i höstas lyfter FKG:s VD Fredrik Sidahl och ordförande Per-Ewe Wendel på en rad saker som gör Sverige till ett bra land att tillverka bilar i. Vi har ett bra nationellt fordonskluster, vi har ledande forskare och teknikkonsulter samt ett starkt levarantörsled och en produktionsteknik som är i topp. Dessutom har vi vår nollvision inom trafiksäkerhet och starka mål med en fossiloberoende fordonsflotta 2030.

Allt det här innebär starka fördelar för svensk fordonstillverkning och nu har ett regionalt initiativ startats i Västsverige, något som fått utrymme i medierna den senaste veckan. I intressentgruppen för att locka en ny fordonstillverkare till Sverige deltar Västra Götalandsregionen, Innovatum i Trollhättan, Business Sweden, Trollhättans kommun, Statens Provningsanstalt SP och FKG.

Berättelser av det här slaget, om den svenska leverantörsindustrins betydelse för landet, är central i FKG:s content marketing och PR.

– Det är corporate storytelling som bygger en stark historia samtidigt som den utvecklas beroende på målgrupp, kanal, budskap, mål och syfte samt kravet på tajming, säger Göran Björklund, account director på Newsroom.

Genom åren har FKG byggt upp ett omfattande berättarkapital med corporate storytelling.

– Det sker via hemsida, bransch- och medlemstidning, nyhetsbrev, seminarier, samhällskontakt, debatt och genom medierna.

Göran Björklund understryker vikten av långsiktighet, konsekvens och trovärdighet för såväl intern som extern kommunikation.

– Och glöm inte att använda sökord och att optimera dem. De digitala kanalerna är snart de allra viktigaste inom opinionsarbetet.

Så här rapporterar medierna om FKG:s initiativ:

Debattartikeln i Göteborgs-Posten

just-auto.com

Dagens Industri

Sveriges Radio

Motor-Magasinet

Dagens Opinion

Newsrooms arbetsgrupp: Göran Björklund och Leif Simonsson, account directors, Tommy Apelqvist, AD, Mats Ekendahl, copywriter, och Jeanette Larsson, fotograf.