Newsrooms Göran Björklund.

Svalt intresse för svenskt lobbyregister

I riksdagen har det motionerats om ett lagstadgat register över lobbyister, men hittills har det inte blivit någon politisk kioskvältare.

Enligt en enkät som Dagens Opinions nyhetsmagasin Veckans Brief nyligen genomfört med hjälp av undersökningsplattformen Netigate vill endast 17 procent av landets riksdagsledamöter ha registret.
53 procent tycker inte att lagen behövdes över huvud taget, medan 22 procent svarade ”vet ej”.
Inget större gehör alltså, vilket inte förvånar Göran Björklund, Account Director på Newsroom.
– Dels har vi i PR-branschen i Sverige redan en vägledande norm genom branschföreningen Precis, dels tycker jag att  de som vill ha lagen har en skev bild av svenska lobbyister.
Han tror att deras uppfattning baseras på hur det kan gå till i exempelvis EU eller inom den amerikanska politiken.
– I Washington och Bryssel är det en stenhård professionell lobbying  med intresseorganisationer, PR-konsulter och advokatbyråer som påtryckare.

Hur fungerar det här i Sverige då?
– I Sverige är det främst bransch- och intresseorganisationer samt storföretag  som svarar för den politiska lobbyingen.

Men de använder sig väl också av PR-konsulter som du?
– Jo, men vår roll är mer som strategiska kommunikationsrådgivare, omvärldsbevakare och analytiska utredare än som påtryckare.

Läs mer PR-branschens normer: http://www.precis.se/normer/