automassan2

Automässan skapade förväntningar i sociala medier

120 timmar före Automässans start öppnades kranarna i sociala medier för att stegra intresset och för att driva besökare till branschmässan.
– En viktig del av PR-arbetet är att skapa förväntningar och där spelar snabba sociala medier en allt viktigare roll, säger Göran Björklund, PR-konsult på Newsroom, som tillsammans med kollegan Helena Fogelberg, specialist på digitala medier, svarade för kampanjen.

Den 15-18 januari genomfördes branschmässan Automässan på Svenska Mässan i Göteborg. Newsroom fick i uppdrag att genomföra en heltäckande PR-kampanj. Genom att öka närvaron i sociala medier i kanaler som Facebook, Twitter, Instagram, Youtube och Spotify har utslaget varit mycket positivt. Facebooksidans räckvidd är nästan 40 000 mottagare och inläggen har genererat över 8 000 aktiva klick.
– Vi ville ha interaktion från både utställare och besökare i de olika kanalerna, att man som utställare visade produktnyheter eller att man som besökare visade att man var på plats. Det har vi lyckats med, säger Helena Fogelberg.

Automässan är smått unik som marknads- och mötesplats för bilverkstäder och bildelsgrossister. I en bransch med knappt 35 000 anställda besökte drygt 15 000 mässan.

Sociala medier är också en utmärkt möjlighet att snabbt kommunicera med utställarna. Under Automässans första dag gjorde Newsroom en film som lades ut på Svenska Mässans Youtube-kanal under eftermiddagen.
– Timing är A och O för ett framgångsrikt PR-arbete. Genom att visa filmen direkt efter första mässdagen får utställarna en bekräftelse på sitt deltagande, förklarar Helena Fogelberg.
Se filmen från Automässan här.

Newsrooms PR-insatser under Automässan:
• Administrera Automässans Facebooksida
• Uppdatera flödet på Instagram och Twitter samt pusha för hashtaggen #automassan2014
• Distribuera spellista på Spotify
• Arrangera tävling på Instagram för utställarna där priset är en radiostyrd bil i värstingutförande
• Bilda en Linkedin-grupp för fordonseftermarknad
• Producera film från mässan till Svenska Mässans Youtube-kanal
• Tryckt dagligt nyhetsbrev (fyra nummer) till utställarna
• Fotografering till pressunderlag, sociala medier och nyhetsbrev
• Redaktionellt innehåll webbplats
• Besökar- och utställarintervjuer
• Traditionella pr-insatser (pressträffar, pressmeddelanden)
• Rådgivning och strategisk kommunikation

För mer information, kontakta: Göran Björklund, 031-712 40 06