Blog

Bloggare inför domstol – kan leda till tydligare regler kring smygreklam

Den kända bloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson har blivit stämd inför Patent- och marknadsdomstolen för misstänkt smygreklam i sociala medier. Det är Konsumentverket som ligger bakom stämningen.

– Förmodligen är det en av de första rättsliga prövningarna av en influencers vandel på ”nätet”, säger Göran Björklund, PR-konsult på Newsroom.

Kissie har i ett blogginslag och på Instagram talat sig varm för ett bolag som köper begagnade mobiltelefoner, något hon enligt uppgift ska ha fått betalt för.

Sedan tidigare finns det fällande utslag hos Reklamombudsmannen, men nu vill Konsumentverket pröva rättsligt hur tydligt det enligt marknadsföringslagen måste anges vem som står bakom reklamen i exempelvis ett blogginslag.

– Enligt undersökningar är det bara en av fyra av dem som lyssnar på en influencer som inser att det handlar om reklam.

Domstolsutslaget kommer enligt Göran Björklund att bli vägledande och därmed få stora konsekvenser för den vildvuxna och snabbt växande influencerbranschen.

– Den domineras av unga personer med grunda kunskaper och i allmänt dåliga insikter i sitt eget ansvar för det som publiceras i digitala plattformar. Dessutom är lagstiftning kring nya kanaler och plattformar vag.

Han förespråkar någon form av branschkodex som utgår från dagens lagar och regler i kombination med sunt förnuft.
– Helst skulle jag se att det bildades en fungerande branschförening som alla slöt upp bakom.

Även Kissies samarbetspartner Tourn Media är indragen i stämningen. Rättegången inleddes den 12 december.

Läs stämningsansökan här!