E-post är hett igen!

Så blir contentåret 2017

Influerare fortsätter att vara en trend inom content. Och att ha ett högre syfte än att bygga varumärke eller sälja en produkt är en ny strömning. Dessutom fortsätter rörliga medier att vinna mark medan e-posten gör oväntad comeback – det är några av de saker som kom fram under branschsammankomsten Swedish Content Day.

Den 25 januari var det tomt vid en rad skrivbord på landets contentbyråer. Det var dags för det årliga eventet Swedish Content Day i Stockholm.

Newsroom var på plats för att lyssna på en rad etablerade – och några upcoming – personer i branschen som framträdde med trendspaningar, lägesrapporter med mera om vad som händer just nu och vad som väntar runt hörnet i contentbranschen. Årets moderator var Anna Dyhre, föreläsare med employer branding som specialämne, och mest kända affischnamnet var underhållande retorikern Elaine Eksvärd.

Vad som är stort i branschen just nu? Enligt föreläsarna är syftesdriven content en trend. Det vill säga att ha budskap som går ut på att förbättra ett samhällsområde snarare än att sälja en produkt eller bygga ett varumärke.

Annat som kom från under dagen var att influencers – eller influerare som vi säger på svenska – fortsätter att vara något att förhålla sig till. Men det gäller att hitta rätt person att samarbeta med, någon som gifter sig bra med ens eget varumärke. Det räcker inte att leta upp en kändis vem som helst och tro att det räcker.

Och rörliga medier fortsätter att växa starkt och mer och mer plats i contentkanalerna.

Annat som vi enligt Swedish Content Day kan vänta oss av 2017 är att sociala medier får en backlash medan ett av branschens mest välbekanta och beprövade medier, eposten, får en viss renässans. Det får även text och tryckta medier enligt branschgurun Joe Pulizzi som inte var med på Content Day, men som i en spaning om 2017 på contentmarketinginstitute.com skriver att ”writing still counts, perhaps more than ever. More than not, marketers are abuzz about social media and video without comprehending that most of our communication is still text- and story-based”.

Mer om vad som sades på Swedish Content Day hittar du här.

Läs hela Joe Pulizzis spaning här.