Dags för video. För den som inte har börjat producera video i sina content-kanaler är det hög tid, det menar Gary Henderson, vd på Digital Marketing.org. Och med lite hjälpmedel går det att komma långt med en vanlig telefon.
Foto: Kaique Rocha

Experten tipsar om trenderna inom content marketing 2018

Content marketing är under ständig förändring. De senaste åren har exempelvis video i de egna kanalerna fullkomligt exploderat. Enligt en artikel på Forbes Agency Council – en internationell diskussionsgrupp för PR- och markandsföringsexperter – kommer den trenden inte direkt att mattas av.

”Om du har legat lågt med video tidigare så är det hög tid”, skriver artikelförfattaren Gary Henderson, vd på Digital Marketing.org.

Ingen egen kamera? Enligt Gary Henderson går det bra att göra enklare videos med en smartphone och ett stativ. Han tipsar även om verktyget Magisto som använder sig av AI i redigeringen. Enligt Magisto själva går det att få ihop sin video på bara några minuter

En trend inom video är livesändningar i sociala medier. Inget som passar alla direkt, men det är något som får uppmärksamhetsvärdet att stiga ordentligt jämfört med vanliga inlägg. Men för den som precis ska köra igång med filmad content är det enligt Gary Henderson bättre att satsa på tutorials och liknande, filmer som ger en direkt nytta för tittarna.

Då och då kommer rapporterna om att sociala medier börjar tackla av. Gary Henderson drar slutsatsen att det alltid är ett vågspel att göra sig beroende av någon annans plattform för att sprida sin content.

”Bygg hellre upp direkta kontakter med din publik via epost”, skriver han och tipsar om Drip, en tjänst som förenklar för den som vill göra e-post-kampanjer.

Men vad ska man berätta om i sin content? Det senaste förvärvet eller en film om ett ämne som ligger nära ens egen bransch? Nej, inte enligt Gary Henderson.

”2018 handlar content marketing om att skapa intressant innehåll som människor vill engagera sig i. Sluta prata om ditt eget varumärke och börja göra content som människor är sugna på att läsa, se eller höra.”

Läs hela artikeln Content Marketing In 2018: Trends And Tools For Success här.