Framtidens logodesign

När Hillary Clintons kampanjteam släppte sin nya logotyp i fjol var det många som tog fram sågen. ”Det ser ut som något jag hade kunnat göra i Paint”, konstaterade en formgivare. ”Sjukhus till höger, jag fattar”, sa en annan. Logotypen uppfattades inte bara som ful och klumpig utan även republikansk i sitt formspråk: en röd pil (republikanernas färg) som pekar åt höger.

Men efterhand har de positiva omdömena vuxit i styrka. Klumpig och ful har blivit tydlig och flexibel. Här har vi en logotyp för vår multimediala tidsålder: en logotyp som funkar i såväl print som på digitala plattformar, som på ett enkelt sätt kan omformas och skruvas utan att förlora sin robusta identitet.
Enligt formgivaren Ian Paget hakar Hillary Clintons logotyp på den senaste designtrenden, så kallade ”logo systems”. Det handlar om en visuell identitet snarare än en statisk ordbild, där logotypen kan förändras beroende på vilken kanal den publiceras i och vilket budskap som ska sändas ut.

Här har Google varit vägvisande med sina lekfulla ”Google Doodles”, det vill säga olika varianter av Google-logotypen – från illustrationer till animeringar och spel – som uppmärksammar olika jubileer, högtider och historiska händelser.
I framtiden kommer fler företag att använda sig av ”logo systems” istället för traditionella, statiska logotyper, menar Ian Paget på Creativebloq.com. Framförallt större företag som har råd att göra kontinuerliga förändringar av sin design.

 

Läs mer om ”logo systems” och Clintons logotyp

Logo systems: the future of logo design?
http://www.creativebloq.com/branding/logo-systems-future-logo-design-41619864

It’s official: Hillary Clinton’s logo is actually perfect
http://qz.com/423037/its-official-hillary-clintons-logo-is-actually-perfect/