I juryn för priset Årets marknadsförare i motorbranschen ingår (från vänster på bilden ovan) Jacob Hermansson, Formac, Mikael Köhler, Motormagasinet och Göran Björklund, Newsroom.

Hallå där, Göran Björklund, seniorkonsult på Newsroom …

… du har hamnat i juryn för branschutmärkelsen Årets arbetsmarknadsförare i motorbranschen? 

– Ja, det är nytt pris som tidningen Motormagasinet och deras förlagshus Nordiske Medier står bakom. Vi i juryn kommer att presentera en vinnare på Motorgalan på Berns i Stockholm den 8 november. Även Motorgalan är förresten ny.

Vilka är det som nominerar?

– Vem som helst kan vara med, det är bara att gå in på www.motorgalan.se och föreslå, det finns en massa olika kategorier som årets fordonstekniker, årets verkstad och så vidare.

Har ni redan bestämt er för vem som vinner?

– Nej, nomineringarna pågår till den 3 oktober. Men vi har redan fått in ett gäng intressanta företag inom såväl bilhandel som servicemarknad, företag som vågat tänka utanför lådans begränsningar. Det är kul.

Det är inte första gången du är inblandad i ett branschpris?

– Stämmer. Bland annat var jag med och letade fram kandidater till postens Guldbrev på 90-talet, och jag har även varit sammankallande för den jury som utser Årets Marknadsförare i Göteborg.

Vad är det som är kul med att vara med i ett sådant här sammanhang?

– Det är uppfriskande och ger kul återkoppling. Dessutom är det roligt att få omsättning för sina kunskaper, jag har varit i PR-branschen länge och motorbranschen har hela tiden varit ett av mina huvudfokus.

Branschen kan du, men hur bra är du på bilar? Mekar du något själv?

– Nej, men på 80- och 90-talet var jag aktiv som rallyförare, jag har bland annat deltagit i Swedish Rally 1995. Jag kom sist i mål men vann ändå i min klass, Volvo Original Cup, för alla andra hade brutit. Det blev 16 000 kronor i prisbonus.