Hits som sålt ut

Att se sina gamla musikhjältar bli reklampelare för produkter kan svida i själen. Fina minnen riskerar att bli nersölade med saker som läskedryck, parfym och motorolja.

Men det kan också bli en välriktad spark i karossen på en rostig hit. Här är några exempel på låtar som fått en hygglig rekonditionering i reklamen.

Piece of My Heart, Janis Joplin – Dior
Janis Joplin sjöng fantastiskt, med en unik raspig röst, men levde hårt och var mer känd för att bära afghanpälsar än kreationer för catwalken. Det vågade valet kan bero på att reklamfilmen är regisserad av musiknörden Anton Corbijn. Låten Piece of My Heart skrevs av Jerry Ragovoy och Bert Berns och framfördes ursprungligen av Emma Franklin, Aretha Franklins storasyster, som är värd lite mer uppmärksamhet.

A Little Less Conversation, Elvis Presley – Nike
Låten, som skrevs av Mac Davis och Billy Strange, kommer från Elvisfilmen Live a Little, Love a Little, premiär 1968. En något bortglömd låt som blev en hit när holländaren Tom Holkenborg (Junkie XL) mixade om den mer än 30 år senare. Låten användes av Nike i reklamfilmer inför fotbolls-VM 2002. Bra låt som sätter välförtjänt fokus på Elvis lite bortglömda 60-talsproduktion.

I’m a Fool to Want You, Billie Holiday – Chanel
När Chanel skulle göra reklam för parfymen No5 år 2010 tog de till ikoniska jazzsångerskan Billie Holidays version av I’m a Fool to Want You från 1958. Frank Sinatra skrev den ihop med Jack Wolf och Joel Herron och den lär handla om Ava Gardner som han hade ett slitigt förhållande med. I reklamen som utspelar sig på typ Orientexpressen trånar en ung hunk efter väldoftande aktrisen Audrey Tatou.

 

Lyssna på låtarna, plus några andra hits som sålt ut:

https://open.spotify.com

Se reklamfilmerna:

Dior.

Nike.

Chanel.