Linkedin utmanar Facebook

Från att från början främst ha varit en cv-databas har LinkedIn utvecklats till en betydande tjänst för den som vill boosta sitt personliga varumärke och bygga nätverk. Nu växer även antalet företagssajter på LinkedIn, allt fler bolag använder webbtjänsten för content marketing eller för PR.

Efter att tjänsten blev uppköpt av Microsoft i december förra året är det en del som spår att LinkedIn är på väg att tränga ner Facebook från de sociala mediernas täppa när det gäller företagssajter.

Att nå ut med sitt budskap till rätt målgrupper till så låg kostnad som möjligt är något som de flesta företag eftersträvar.
– Hemsidor och Facebook är självklara val i det sammanhanget och nu lägger allt fler företag till LinkedIn bland sina prioriterade kanaler, säger Mona Höynä-Carlsson, PR-konsult på Newsroom.

För den som funderar på vad som passar bäst för det egna varumärket gäller det att analysera sina behov och sätta sig in i vad de olika tjänsterna har för styrkor och svagheter, egenskaper som gör dem mer eller mindre lämpade för ens egna ändamål.
– Facebooks största styrka är den stora räckvidden. Den gör det lätt att snabbt nå många användare, säger Mona Höynä-Carlsson.

Men miljön är stökigare än på LinkedIn, vilket gör att Facebook-användarna inte är lika mottagliga för budskapet.
För LinkedIns del är det den omfattande yrkesdatabasen som utmärker sig. Det är enkelt att målgruppsanpassa sitt budskap.
– Vill du exempelvis nå en viss kategori, låt oss säga läkare i ett visst geografiskt område, är LinkedIn ett vasst verktyg.

Vill du veta mer om LinkedIn och hur ditt företag kan öka sin synlighet där är du välkommen att kontakta Mona Höynä-Carlsson, Newsroom, telefon 031-712 40 09, mobil 073-986 42 80.