Mobilen gör avtryck i filmindustrin

Många minns format som Cinemascope med nostalgi. Extremt breda biografbilder, skapade med hjälp av speciallins. Nu går trenden åt rakt motsatt håll. Framtidens filmformat är stående bildrutor.

Andelen film som konsumeras online ökar snabbt. För tre år sedan var andelen av all datatrafik som tas upp av video närmare 60 procent, i dag är den uppe i nästan 80 procent och inget tyder på att trenden har nått sin topp.

Det är också bakgrunden till att allt fler vrider sina filmkameror så att bilden blir vertikal. Det funkar helt enkelt bättre för dem som tittar i mobilen.

När tittarna slipper vända på telefonen för att se en content- eller reklamfilm tar de dessutom till sig budskapen bättre, enligt en del källor är den så kallade konverteringsgraden nio gånger högre för vertikala filmer.

Över huvud taget gör mobiltekniken större och större avtryck i filmandet. Det gäller också inom USA:s filmindustri, prestigeformatet Cinemascopes gamla hemmaarena. 2015 hade indieregissören Sean Bakers dramakomedi Tangerine premiär på Sundance Film Festival i Utah. Den filmades med hjälp av tre stycken iPhone 5s.

Nu har även Hollywoodregissören Steven Soderbergh (Sex, lögner och videoband, Ocean’s 11 med flera) tänt till på den enkla tekniken. Hans senaste film Unsane, med Claire Foy från tv-serien the Crown i huvudrollen, filmades också med hjälp av iPhone-telefoner. Soderbergh är entusiastisk över resultatet.

– Det här är framtiden, säger han i en intervju på nätsajten Indiewire,

– Jag har sett Unsane på en tolv meter hög duk och det ser ut som sammet.

Om han även funderat på att vrida telefonen till vertikalt läge? Det är inget han går in på i intervjun.

Annat som trendar inom content- och reklamfilm på nätet:

  • Snabba klipp i början. Det gäller att fånga tittarna innan de scrollar vidare.
  • Superkorta filmer. Filmer på sex sekunder är en trend just nu, då hinner alla se färdigt.

Se mer:

Trailers för Tangerine och Unsane.

Några exempel på vertikala rekamfilmer:

 

 

 

För mer information, kontakta:

Leif Simonsson, 031-712 40 11