pexels-photo-270257

Dags att källarstäda mobilen från bloatware

Efter tio år med smartphones är det en del som börjat tröttna, påhejade av kvällstidningsrubriker om att appar leder till depressioner och gör oss dumma. Inte minst inför sommaren är det en del som tänker till. Kanske vore skönt att skippa uppdateringarna några veckor?

De sätter igång och rensar mobilen. Och när de väl har börjat blir det gärna som en rejäl källarstädning: fler och fler grejer känns rätt onödiga och snart åker även ungarnas gamla leksaker och den fina vintagestereon med i febern. Du börjar tänka att ”det här är inte bra för sommaren, det här är för alltid”. Men så händer det. Du stöter på saker som inte riktigt går att slänga. Gamla skjutdörrar eller något spistillbehör som tillhör bostaden, saker som måste vara kvar den dagen man flyttar.

Temperaturen sjunker och till slut står du där med en massa skräp kvar

Både mobiler och datorer är fulla av sånt – så kallad bloatware. Appar som fanns med när de levererades från fabriken och som inte går att få bort. Fast det finns specialtricks att ta till. Surfa på ”radera bloatware”.

Ett annat alternativ är att byta telefon. Gå in på mobilbutiken och kolla efter den billigaste och enklaste old-school modellen. De brukar kosta 200 till 300 kronor, slinker lätt ner i minsta fickan, klarar både samtal och SMS och har ofta inbyggt FM-radio som inte kräver uppkoppling (bara en sån sak). Dessutom behöver du bara ladda dem typ en gång i veckan, något som kan få den mest hårdhudade viralknarkaren att bli nostalgisk. Sedan är det bara att gå ner till Pressbyrån och köpa en kontantladdning, skicka sitt nya nummer till närmaste släkten och några väl valda vänner och känna sig fri.

Men förmodligen blir det väl som att ställa sig in på en trist diet eller att hyra ut lägenheten och försöka bo i sommarstugan för att spara pengar: en kick i början, sedan kommer verkligheten i kapp. Men ett par semesterveckor? Kan vara värt att testa.

 

För dig som inte klarar att stänga av: Skaffa en app som ordnar det åt dig. Iphone-appen Moments till exempel. I den sätter du upp en maxtid per dygn, sedan säger telefonen till dig att stänga av. För Android finns Offtime där du även kan blockera distraherande appar.

Fler stänga av-appar: AppDetox, BreakFree, Stay on task och Flipd.

0011972r-2

Några knep när skrivkrampen slår till

Kontoret blev plötsligt invaderat av målare, med penslar och rollers – som de till skillnad från oss som bara stryker om sommarstugan var tionde år behandlade som finkalibriga instrument. En av dem visade sig vara intresserad av böcker, och snart kom den där frågan, kanske den vanligaste för oss som jobbar med text.

– Får du aldrig skrivkramp?

Nja, projekten väntar på att bli klara och det moderna mediesamhället har inte mycket plats för bohemiska genier som levererar när de har lust, i alla fall funkar det inte särskilt bra i PR-branschen. Det enkla svaret är att det inte finns så mycket tid att grotta ner sig i skaparångest.

Men visst, en del gånger går det trögare än andra och inledningen tornar upp sig som en mur framför brödtexten. Då gäller det att ha några knep i bakfickan.

Det mesta handlar om ingressen. Är den bara klar brukar resten kännas lätt, så det gäller att ta sig förbi den. Ingressen ska helst ha tre rader, en del kallar det en trestegsraket som ska få fart på läsarens sug efter att få veta mer. Upplägget är ungefär så här.

 

  • Först ett påstående: Många känner Albert Einstein som en genial fysiker.
  • Sedan ett motdrag: Få vet om att han även jobbade extra i släktens firma och var bra på att slå mynt av sina kunskaper.
  • Sist en mening som förklarar vad du är ute efter: Nu kommer boken om hur han drog in alla pengarna.

(Här passar det ofta bra med ett citat).

 

För att få ihop de tre raderna gäller det att dammsuga research- och intervjumaterial efter något som kan hugga tag i läsarens intresse. Ett bra citat, en mening som pekar in mot det intressanta. Testa dig fram, prova med flera olika lösningar tills du själv blir sugen på att läsa fortsättningen. Funkar det inte kan det vara bra att ha lite romaner till hands på kontoret. Välj en favorit, leta upp ett stycke som har en medryckande inledning, stjäl upplägget och gör det till ditt eget.

Om inte det heller gör susen? Börja skriv vad som helst även om det känns dåligt. När du väl har fått ihop några kassa rader har du något att stryka och ändra i, då brukar tankarna klarna.

 

beverage-breakfast-cafe-64774

Så tränas en journalist till copywriter

I takt med att dagstidningarna dragit ner på det redaktionella arbetet har en strid ström av journalister sökt sig över till content-branschen. Fast hur väl funkar egentligen de här sanningssökande blodhundarna med begrepp som nöjda kunder och affärsnytta?

Dan Hatch, vd på australienska contentbyrån Lush Digital Media, har grottat ner sig i just det här ämnet i artikeln – How to Train a Journalist in Content Marketing – publicerad i branschtidningen Chief Content Officer.

Där skriver han i inledningen: ”Ni har bestämt er för att anställa en journalist i ert content marketing-team – gratulerar!”.

Fördelarna med reportrar på en byrå är enligt Dan Hatch flera. De är vana vid att jobba hårt, leverera texter av hög kvalitet och att göra det mot tajta deadlines. Sedan radar han upp flera saker som kommer att innebära ett mindre stålbad för en journalist som ska skolas om till copywriter.

Som att de är vana vid att se sin byline i tidningar med upplagor på hundratusentals exemplar. Då är det lätt att bygga upp ett ego. Somliga kommer att tycka att content är lättviktigt i jämförelse med att granska makthavare, skriva kriminalreportage och att skildra livet i krigshärdar. Det kan enligt Dan Hatch leda till att de levererar ”lazy copy” – texter som borde ha jobbats på lite mer.

För reportrar är det dessutom ett rött skynke att behöva ge intervjupersoner chansen att läsa texterna i förväg. Kanske till och med låta dem ha synpunkter och kräva ändringar. Huh!

Det kan helt enkelt bli tufft att byta fokus och inse att man inte längre har sista ordet. Nu är det kunden som bestämmer, och det gäller att leverera.

”Jag vet vad jag talar om”, skriver Daniel Hatch, ”jag var själv reporter på både tidningar och radio i 17 år innan jag blev lockad över till content marketing. Som vd för en byrå har jag dessutom anställt åtskilliga medlemmar från min gamla yrkeskår”.

Enligt Dan Hatch gäller det att hjälpa de före detta reportrarna på traven, att ge dem exempel på texter och stilistik som gäller i deras nya bransch. Det är också viktigt att hålla dem aktiva med arbetsuppgifter så att de inte blir uttråkade.

Och han tycker att det är bäst att testa dem på frilansbasis ett tag innan de blir fastanställda, för det är inte säkert att de klarar mötet med contentbranschens vardag tillräckligt bra.

Dan Hatch sätter verkligen pekfingret på hur det är att byta från den fria journalistiken till marknadsföring – en tanke som får många journalister att rysa.

Jag vet, en gång var jag en av dem.

Läs hela artikeln här:

 

GDPR Maria Winckler 1 JL

Stor omställning när GDPR träder i kraft

Den 25 maj närmar sig – dagen då EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, träder i kraft. Detta märktes inte minst på Newsrooms välbesökta lunchseminarium på Världskulturmuseet, som lockade många att komma och lyssna på Maria Winckler, advokat på MAQS Advokatbyrå. Hon gick igenom vad den nya dataskyddsförordningen innebär och gav många tips och råd om vad man ska tänka på.

Förordningen GDPR, General Data Protection Regulation, medför nya strängare krav på hanteringen av personuppgifter och ersätter personuppgiftslagen, PUL. Syftet är bland annat att skapa enhetliga dataskyddsregler för privatpersoner inom hela EU.

Den nya dataskyddsförordningen påverkar alla branscher, företag och organisationer som lagrar kund-, löne- eller personaluppgifter och förändrar sättet att hantera personuppgifter.

– Alla uppgifter så som namn, personnummer, e-postadresser, bilder eller annan information och som direkt eller indirekt går att hänföra till en särskild fysisk person som är i livet är en personuppgift, säger Maria Winckler, MAQS Advokatbyrå.

Ljudupptagningar på individer, även om inga namn nämns, och filmer som kan kopplas till fysiska personer räknas också som personuppgifter.

All behandling av personuppgifter i en verksamhet måste leva upp till de krav som förordningen ställer på personuppgiftsbehandlingen.

Detta kommer att innebära en stor omställning för informations-, kommunikations- och marknadsansvariga på många företag och organisationer.

GDPR kommer bland annat att påverka alla som jobbar med utskick av tryckt och digitalt material, kundregister, CRM-system och personalinformation.

Seminariet tog också upp frågor om vad man ska tänka på när man lagrar en bild och vad man bör ta hänsyn till när man sparar en PDF av exempelvis en kundtidning på en hemsida.

Checklista:

  • Fundera över syftet med uppgifterna och samla bara in sådana personuppgifter som behövs. Det ska finnas ett konkret ändamål och lagringen ska vara tidsbegränsad.
  • Använd inte uppgifterna till något annat än vad som var syftet när de samlades in.
  • Skydda personuppgifterna. Se över vem som har tillgång till uppgifterna och lämna inte ut uppgifterna till någon. Se över säkerheten med allt från brandväggar och IT-säkerhet till lås på dörrar.
  • Informera de registrerade om hur deras personuppgifter kommer att behandlas, för vilka ändamål, hur länge och med stöd i vilken laglig grund samt vilka rättigheter de har.
  • Radera uppgifterna när de inte längre behövs, gallra och ändra felaktiga uppgifter.
  • Dokumentera i en policy hur företaget hanterar personuppgifter och säkerställer att GDPR uppfylls. Skapa rutiner för hur man ska agera om personuppgifterna hamnar i orätta händer.

För mer information:

Påsk

Påsk i lurarna – Newsrooms lista

 

Julen har sina givna hits och på midsommar åker Evert Taube och Carl Jularbo fram. Men påsken?

En högtid då vi sedan landet kristnades för tusen år sedan varit upptagna av tankar kring lidande, något som avspeglade sig i forna tiders tråkiga tv-tablåer under den här helgen. Men visst finns det påskmusik. Här kommer Newsrooms lista:

Demokratifilm

Newsrooms film vann första pris

En film som Newsroom har producerat i samarbete med Angereds stadsdelsförvaltning har vunnit pris för bästa film under Demokratidagen 2018.

– Fantastiskt roligt, det känns bra att det jobb vi utför här i Angered blir synligt för fler människor ute i landet, säger Kajsa Ahlström, folkhälsosamordnare i Angered. 

Filmen handlar om hur de boende i Angered på olika sätt kan påverka stadsdelens utveckling.

– Det är en viktig del i vårt arbete för en förbättrad folkhälsa. Har du möjlighet att påverka din omgivning och känner att du blir sedd och hörd så mår du bättre, säger Kajsa Ahlström.

Priset delades ut under Demokratidagen den 14 mars 2018, en mötesplats för diskussion om demokratifrågor som arrangeras av Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Motiveringen var att filmen visar hur viktigt ett brett arbete är, och att den belyser den demokrati som finns även mellan val.

Förhoppningen är nu att den ska få stor spridning och inspirera Angeredsborna att gå till vallokalerna och rösta i höstens riksdagsval.

– Genom filmen vill vi uppmana Angeredsborna att göra sin röst hörd. Det vinner vi alla på, säger Kajsa Ahlström.

Inspelningen gjordes under tre tillfällen i slutet av förra året. Bland annat under Ungas demokratidag i Angered, vid medverkan på brukarråd för personer med funktionsnedsättning samt vid besök på ett äldreboende i Angered.

Enligt Leif Simonsson, filmproducent på Newsroom, är film oslagbart när det gäller att få genomslag och att väcka känslor.

– Med rätt innehåll, presenterat på rätt sätt, är trovärdigheten mycket högre än alla andra sätt att kommunicera. Speciellt i det här sammanhanget, där man vill nå ungdomar och få dem att engagera sig i valet och gå och rösta. Då är filmmediet fantastiskt, säger han.

Här kan du se filmen.

0014372r

Välj rätt tid – annars åker nyhetsbrevet i skräpkorgen

Ditt eget digitala nyhetsbrev, det är ett bra sätt att hålla kontakt med kunderna. De vet vem du är och har redan bestämt sig för att de vill jobba med dig – en förhållandevis stor andel av dem kommer att vilja läsa.

Men det finns en del saker att tänka på.

Informativa nyheter om nya medarbetare, byten av personer på viktiga tjänster kan vara okej. Men slå dig inte för bröstet. Varje sådan nyhet riskerar att få några att säga upp prenumerationen.
Men vad vill de ha? Framför allt intressanta branschspaningar och tips på hur de kan göra saker bättre själva.

Fast tänk på att begränsa dig. Med det ändlösa utrymmet på webben är det många som tror att det går bra att skriva hur långt som helst. Visst, det funkar för spännande reportage i dagspressen. Men det är inte lika effektivt för ett nyhetsbrev. Försök hellre få din text att rymmas på skärmen utan att läsaren behöver scrolla en massa. Tänk också på att få till en bra rubrik och en intressant inledning – det blir särskilt viktigt om du skriver långt.

Se till att hitta en bra bild som kan illustrera. Har du möjlighet att även göra en film som förmedlar budskapet ökar genomslaget rejält.

Och så är det frågan om när det är bäst att skicka ut sitt nyhetsbrev. Bästa tiden på dagen är mellan åtta och elva på förmiddagen, sedan går intresset ner. Flera aktörer som hanterar den här typen av information – Apsis, Mailchimp med flera – är också överens om att tisdagar och torsdagar är bästa dagarna. Onsdagar är också hyggliga, men ändå med lite sämre läsfrekvens. Måndagar och fredagar är dagar du gärna kan undvika. Måndagar är typiska mötesdagar och på fredagar börjar människor checka ut hjärnan inför helgen. Välj absolut inte lördag eller söndag, då vill folk slippa jobbrelaterade mejl.

Sysslar du med försäljning av varor till privatpersoner ska du göra ungefär tvärtom och rikta in dig på fredag till söndag. Möjligtvis kan det vara en idé att skicka ut ett par dagar tidigare för att pusha för något som händer under helgen – en rejäl rea eller något liknande.

Lycka till.

Mer info: För att skicka ut ditt nyhetsbrev behöver du ett program för marknadsföring via epost. Det finns flera du kan abonnera på, Apsis och Rulemailer till exempel. Mailchimp har en gratisversion som är rätt enkelt att hantera. Get a newsletter är en annan gratisvariant. Se till att nyhetsbrevet blir responsivt – att de anpassar sig efter mobiler och läsplattor. 20 procent av mottagarna kommer att läsa på sin telefon, 30 procent på surfplatta.

Dags för video. För den som inte har börjat producera video i sina content-kanaler är det hög tid, det menar Gary Henderson, vd på Digital Marketing.org. Och med lite hjälpmedel går det att komma långt med en vanlig telefon.
Foto: Kaique Rocha

Experten tipsar om trenderna inom content marketing 2018

Content marketing är under ständig förändring. De senaste åren har exempelvis video i de egna kanalerna fullkomligt exploderat. Enligt en artikel på Forbes Agency Council – en internationell diskussionsgrupp för PR- och markandsföringsexperter – kommer den trenden inte direkt att mattas av.

”Om du har legat lågt med video tidigare så är det hög tid”, skriver artikelförfattaren Gary Henderson, vd på Digital Marketing.org.

Ingen egen kamera? Enligt Gary Henderson går det bra att göra enklare videos med en smartphone och ett stativ. Han tipsar även om verktyget Magisto som använder sig av AI i redigeringen. Enligt Magisto själva går det att få ihop sin video på bara några minuter

En trend inom video är livesändningar i sociala medier. Inget som passar alla direkt, men det är något som får uppmärksamhetsvärdet att stiga ordentligt jämfört med vanliga inlägg. Men för den som precis ska köra igång med filmad content är det enligt Gary Henderson bättre att satsa på tutorials och liknande, filmer som ger en direkt nytta för tittarna.

Då och då kommer rapporterna om att sociala medier börjar tackla av. Gary Henderson drar slutsatsen att det alltid är ett vågspel att göra sig beroende av någon annans plattform för att sprida sin content.

”Bygg hellre upp direkta kontakter med din publik via epost”, skriver han och tipsar om Drip, en tjänst som förenklar för den som vill göra e-post-kampanjer.

Men vad ska man berätta om i sin content? Det senaste förvärvet eller en film om ett ämne som ligger nära ens egen bransch? Nej, inte enligt Gary Henderson.

”2018 handlar content marketing om att skapa intressant innehåll som människor vill engagera sig i. Sluta prata om ditt eget varumärke och börja göra content som människor är sugna på att läsa, se eller höra.”

Läs hela artikeln Content Marketing In 2018: Trends And Tools For Success här.

 

0006305r

Den bästa deckarförfattaren du aldrig hört talas om

Charles Willeford. Låter namnet bekant? Förmodligen inte. Förmodligen är det istället den bästa deckarförfattare du aldrig har läst.

En del minns kanske filmen Miami Blues som bygger på en av hans böcker – en studie i en glad psykopats liv och leverne, lysande gestaltat av skådespelaren Alec Baldwin.

Historien handlar om småkriminelle och våldsbenägne Junior Frenger som gillar att råna butiker. Han muckar från kåken, anländer med flyg till Miami och lyckas redan på flygplatsen komma i bråk med en man som avlider. Det sätter fart på blodhunden sergeant Hoke Mosley, i filmen suveränt spelad av Fred Ward. Moseley återkommer sen i tre böcker till av Willeford (1919–1988) som hittade sitt yrke efter att ha provat på en rad andra saker i livet: luffare på godståg, stridsvagnsofficer, proffsboxare, poet, collegelärare i engelska och filosofi med mera.

Willefords rappa och exakta formuleringar är en perfekt mix ihop med hans underliggande analytiska perspektiv på karaktärerna – som gjort för högklassiga romaner om brott.

Precis som med en del andra av de skickligaste pulp-författarna – exempelvis Elmore Leonard – är han dessutom en bra läromästare för den som vill bli bättre på att skriva journalistik eller copy. Läs, njut och sno några formuleringar.

Läs mer: Miami Blues finns att köpa på antikvariat.net för runt 50 kronor.

 

 

Businessman with frame

Boken för dig som behöver veta mer om content marketing

content-marketing-for-alla

Content marketing är inte längre något nytt och det finns vid det här laget en lång rad böcker i ämnet. Ändå är många fortfarande osäkra på vad begreppet innebär. Är du en av dem så kan boken Content marketing för alla vara någonting för dig. Det är en relativt ny och grundläggande bok i ämnet av Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup.

Den här boken ger dig alla verktyg och all den kunskap du behöver för att lösa dina affärsutmaningar, öka försäljningen och vinna kundernas hjärtan med hjälp av content marketing.

Steg för steg får du lära dig om allt från planering och produktion av ditt innehåll till hur du får god spridning och sedan mäter effekten på bästa sätt med konkreta och aktuella exempel från en rad branscher.

Content marketing för alla är ovärderlig handbok både för dig som ännu inte använt dig av content marketing och för dig som redan arbetar med metoden.

Joakim Arhammar är contentspecialist med tio års erfarenhet av att hjälpa några av Sveriges främsta varumärken med content marketing. Han är också en uppskattad föreläsare i ämnet och en framträdande röst inom utvecklingen av content marketing i Sverige.

Pontus Staunstrup är digital strateg med fokus på content marketing och sociala medier. Pontus är en ledande expert inom content marketing i Norden och föreläser regelbundet i ämnet samt har hjälpt många små och stora företag nå resultat med content marketing.