Om kunderna får bestämma – mer interaktivt på sajten

En hemsida där människor får reda på vad du gör och vem du är – tja, det är väl det minsta man kan begära. Men för den som vill ha sin webbplats som en mer effektiv säljkanal krävs det nog lite mer, i alla fall om varan inte säljer sig själv.
Men få legala produkter gör ju det. Systembolaget är rätt ensamma bland de företag som satsar på reklam för att försöka sälja mindre, utan att lyckas speciellt bra.
De kunder vi i den svenska contentbranschen stöter på känns i det har sammanhanget i alla fall tillräckligt square (vilket för övrigt gäller även för oss själva) för att vi ska spärra upp öronen för det som amerikanska Content Marketing Institute (CMI) hävdar i en färsk rapport: besökarna på våra sajter – presumtiva och redan etablerade kunder – verkar gilla interaktivt content.
I alla fall är det den slutsats som närmare hälften (46 %) av de marknadsförare som deltog i undersökningen kommit fram tlll: interaktivt content is king och trenden är uppåtgående. Och ju längre tid ett företag satsat på det här, ju troligare är det att de kommer att producera ännu mer interaktivt innehåll på sin webbplats. Fördelarna? Bland annat att interaktiv content skapar engagemang och varumärkeskännedom.
Men vad är det då för innehåll de satsar på? Den vanligaste typen är infografik, som också är det som ökat mest under det senaste året, följt av tävlingar. Även olika typer av quiz tillhör det mest populära.
I undersökningen har CMI även analyserat vilket innehåll som är viktigast beroende på i vilket stadium på vägen till ett beslut en kund befinner sig.
I upptäcktsfasen ligger infografik och olika typer av quiz i toppen. När kunderna överväger dina erbjudanden och förmågor mer på allvar gillar de saker som interaktiva e-böcker. Beslutsfasen? Där använder den som är prospect gärna funktioner som konfiguratorer och kalkylatorer, och så kallade wizards – program som hjälper en att steg för steg lösa ett problem. Ett exempel på en wizard är de program som finns i våra datorer, som hjälper till att installera ny programvara.
Så en enkel presentation om vad du kan och hur man får tag dig – visst måste det finnas där. Men det kanske inte riktig räcker om du vill  få adrenalinet att bubbla på den som funderar på om du är deras bästa val. Om du inte har det redan så kanske det är läge att satsa på lite interaktivt content, innan din konkurrent gör det.
Läs mer här!
Tävla och vinn en bok
Svara på tre frågor om texten senast den 31 juli och få chansen att vinna en bok. Klicka på länken nedan och sätt igång. Obs, du måste vara inloggad på Facebook för att vi ska kunna se dina svar.
Klicka här!