Opinionsarbete allt mer likt content marketing

En stor del av det som i allmänt tal kallas för opinionsbildning eller public affairs är egentligen att kategorisera som content marketing. Det menar Göran Björklund, account director på Newsroom.
– En viktig del inom opinionsbildning är att definiera ett problem, tillföra fakta som styr i önskad riktning och att ha en konsekvent berättelse med en genomgående röd tråd. Allt detta gör att det passar in under etiketten content marketing, säger han och tillägger att valet av kanal och anpassat budskap för den är det viktiga.

En enkät bland landets riksdagsledamöter som Dagens Opinions nyhetsmagasin Veckans Brief har genomfört stöder enligt Göran Björklund tesen.
– I alla fall om du tittar på vad riksdagsledamöterna efterfrågar. De vill ha faktamaterial, framför allt tryckt eller digitalt.
Och för den som vill ha direktkontakt med en riksdagsledamot kan det vara bra att veta att de föredrar kontakt via telefon och inbjudningar till seminarier framför träffar i riksdagshuset.
Enligt Dagens Opinions enkät är riksdagsledamöternas inställning till lobbyister tämligen positiv. 41 procent anser sig vara ”ganska” eller ”helt” öppna inför att möta lobbyister eller andra påtryckare, 23 procent är ”något” öppna.
51 procent uppger att lobbyisternas material inte ligger till grund för besluten, medan 38 procent uppger att det bara är så ”ibland”.