Sociala medier

Så blir du sociala medier-smart

Att skaffa konton på Facebook, Twitter och Instagram är lätt. Att bestämma vad man ska göra med dem är svårare.

Newsroom har samlat tio tips som kan vara bra att ha i bakhuvudet när du lägger upp din sociala medier-strategi.

KANALER. Att försöka synas överallt samtidigt blir lätt övermäktigt. Ta istället reda på var de personer som du framför allt vill nå är aktiva.

LÄSARE. Skapa en eller flera idealläsare: vad är de intresserade att läsa om? Då blir det lättare att utforma ditt innehåll.

SYFTE. Vill du stärka ditt varumärke, stärka relationen till dina kunder eller dra trafik till webbsidan etcetera? Det ena utesluter inte det andra, men försök att fokusera på en eller två målsättningar. Om du spretar för mycket kommer genomslaget att bli sämre.

FÖREBILDER. Studera hur dina konkurrenter gör. I vilka kanaler finns de? Vad publicerar de för innehåll? Vilken typ av publiceringar får störst genomslag? Amatörer lånar, genier stjäl…

PLANERA. Tänk redaktionellt. Upprätta en publiceringskalender och bestäm vad som ska ut den kommande veckan eller veckorna. Vad är på gång som kan vara värt att dela med dina följare?

DELA. När du publicerar något vill du så klart att folk ska gilla det och dela vidare. Glöm då inte att själv dela och gilla bra grejer som andra publicerar.

INTERAGERA. Svara folk som kommenterar dina inlägg. Blir kommunikationen enkelspårig framstår du som en robot och missar det sociala i sociala medier.

ENGAGERA. Det bästa innehållet är personligt och engagerande. Visa hellre upp arbetet med en ny produkt – ta med läsarna bakom kulisserna – istället för att bara presentera det färdiga resultatet.

KONKRETISERA. Om dina inlägg blir för reklamaktiga uppfattas de lätt som irritationsmoment i flödet. Dela med dig av din kompetens och dina tjänster med konkreta exempel och tips.

DEN RÖDA TRÅDEN. Skissa på ett antal huvudbudskap som du vill kommunicera. Var personlig men spreta inte för mycket, låt samtliga texter, bilder och videoklipp på något sätt genomsyras av din kärnverksamhet.