maintenance

Tisdagar är bästa dagen att skicka ut ditt nyhetsbrev

Ditt eget digitala nyhetsbrev, det är ett bra sätt att hålla kontakt med kunderna. Men du har säkert märkt att antalet läsare varierar. Kanske beroende på hur intressant innehållet verkar men också beroende på när du väljer att skicka ut det.

Här får du några tips på hur du kan få fler att läsa ditt digitala nyhetsbrev.

  • Välj rätt budskap

Informativa tips, nyheter och inspiration fungerar oftast bra. Tänk också på att få till en bra rubrik och en intressant inledning men skriv inte för långt utan håll det kort och koncist. Se till att hitta en bra bild som kan illustrera. Har du möjlighet att även göra en film som förmedlar budskapet ökar genomslaget rejält.

  • Välj rätt tidpunkt

Bästa tiden på dagen är mellan åtta och elva på förmiddagen, sedan går intresset ner. De bästa dagarna är tisdag och torsdag följt av onsdag. Undvik måndagar som för många är fyllda av möten och fredagar då de flesta börjar planera inför helgen. Välj absolut inte lördag och söndag – då vill folk slippa jobbrelaterade mejl. Sysslar du med försäljning av varor till privatpersoner ska du göra ungefär tvärtom och rikta in dig på fredag till söndag.

  • Testa vad som funkar bäst

Genom att skicka ut två versioner av ditt nyhetsbrev kan du ta reda på vad dina läsare föredrar. Välj till exempel två helt olika ämnesrader. Du kan till exempel också jämföra en underhållande rubrik med en mer formell. Använd olika bilder för att se vilket bildmanér som ger flest klick. Testa att variera färg och form men också textlängd och tonalitet.

Du kan också prova dig fram för att hitta vilken tid och veckodag som är mest optimal för just dina mottagare.