170425_Youtube

Storytelling och film ska påverka EU-parlamentariker

Den filmade berättelsen om den lilla bilverkstaden på den svenska landsbygden och dess samhällsviktiga existens samt villkoren för den.

Det är centrala delar i Newsrooms opinionskampanj åt Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, om alla bilverkstäders rättigheter och bilägarnas fulla valfrihet att välja bilverkstad.

– Narrativet om den lilla, kämpande bilverkstaden i värmländska Kil används både nationellt och som argument mot EU-parlamentariker i Bryssel av de båda europeiska samarbetsorganisationerna inom bilbranschen FIGIEFA och CECRA, berättar Newsrooms Göran Björklund.

Göran påpekar att många gånger säger en bild eller en film betydligt mer än tusen ord, särskilt om det rör sig om en komplicerad fråga.

– I filmen berättar vi om sammanhang som är svåra att förstå om man enbart pratar om dem på traditionellt vis. Men genom att åskådliggöra dem och deras verklighetsbild blir det enklare att nå fram, säger han.

HÄR kan du se filmen!