Aggressive manager

Storytelling säljer bättre än skryt

Det får ju inte spåra ur och bli enbart form och stil. Och det kanske inte passar lika bra i prospekt till högprofilerade investerare som på hemsidan eller i nyhetsbrevets content. Men ändå . . .  att packa in ditt budskap i en god historia kan sällan bli fel.

Enligt Sydneybaserade digitalstrategen Jeff Bullas nöjer sig dagens informationskonsumenter inte med vare sig faktaöverflöd eller påträngande säljbudskap. De vill ha lättillgänglig information och de känner igen dina billiga och enkla tricks.

”Ju fler säljfraser de ser i en text, ju snabbare slutar de läsa. Det är därför som storytelling passar så bra för alla typer av marknadsföringskampanjer”, skriver han i en blogg – The viral power of storytelling in content marketing.

Hans första argument för att använda den goda berättelsens tekniker är att historier är intressanta och underhållande: Du får mer lust att ta till dig budskapet.

En väl berättad historia skapar även tillit, enligt Jeff Bullas, den får helt enkelt människor att känna gemenskap.

”And finally”, skriver han, ”folk är helt enkelt mer mottagliga för berättelser än för torr statistik och fakta”.

Bara tyckande? Kanske det. Samtidigt är det en typ av kunskap som är självklar på varje tidningsredaktion: Det gäller att paketera sin artikel i en medryckande stil, annars är det inte många som läser.

Och om någon känner att det skulle vara bra att få det här lite mer belagt så har Jeff Bullas även en forskningsstudie från Pennsylvania University i bakfickan, samt resultat presenterade av amerikanska The Journal of Marketing Theory and Practice.

Fast Jeff Bullas klarar sig rätt bra utan vetenskapen i ryggen. Genom att lägga fram sina argument på ett både övertygande och underhållande sätt både driver han sin tes och övertygar om att den stämmer på samma gång.

Bra storytelling helt enkelt.

Läs mer här!