Bild från Eurovision.tv

Succé för KUKA:s dansrobotar i Eurovision Song Contest

Newsrooms kund KUKA fick stor medial uppmärksamhet både under och efter Eurovisionschlagerfestivalens andra semifinal i Globen.

Då uppträdde tre robotar från robottillverkaren med en av Sveriges skickligaste popping- och tuttingdansare med numret ”Man vs Machine”.

Idén var att se om en robot kan te sig mänsklig och väcka känslor.

Och svaret blev ja.

– Det blev en större utmaning än jag trodde. Men tack vare lösningsorienterade och härliga människor från KUKA fick vi ordning på allt i tid, säger koreografen Fredrik Benke Rydman.

Ibland rörde maskinerna sig synkroniserat med varandra och dansaren, ibland utmanade robotarna dansaren, och tvärtom. Eller så levde de sina egna liv. När en av robotarna skalade en banan och gav till dansaren, och senare i det spektakulära numret lät sitt ”ansikte” klappas, berörde det många i publiken

Alla inblandade – såväl koreografen som projektledarna på Sveriges Television och KUKA – fick stor och positiv respons på den spektakulära scenshowen som enbart i Sverige sågs av en miljonpublik framför TV-apparaterna.

– Det är roligt när det går bra för kunderna. Vår uppgift är att i egenskap av content- och PR-byrå berätta om KUKA:s nya affärsområden och nya branscher som de satsar på i Norden. Det här var en lite annorlunda story som vi fick möjlighet att hjälpa KUKA att skapa PR kring, säger Mona Höynä-Carlsson, projektledare på Newsroom.

Se numret här!