Snabba tips om hur det går till att förvilla medierna – det är inget som Newsrooms PR-konsult Mona Höynä-Carlsson rekommenderar.
– PR handlar om att skapa långsiktiga och bra relationer, det gör du bäst genom att vara ärlig, säger hon.

Ett grundläggande råd som hon själv ger vid medieträningar är att aldrig ljuga.
En lögn leder oftast till värre konsekvenser än den nakna sanningen. Se hellre till att snabbt komma ut med korrekta fakta, innan rykten och felaktigheter blir till dåliga budskap och braskande rubriker i medierna.

– Däremot är det aldrig fel att vara förberedd, säger hon.
Och det är precis det som en seriös medieträning går ut på: att lära sig att svara på frågor utan att förlora garden, tappa fokus på ämnet eller bli allt för nervös.
– Har du inte varit i en kritisk intervjusituation förr så kan det vara lite skrämmande. Men det går att utvecklas snabbt genom att träna på rätt sätt.

Hur reagerar du på den senaste tidens rubriker kring hur PR-byråer agerat i kommunala kriser?
– Jag blir mycket förvånad. Råden går stick i stäv med praxis i branschen. Att inte vara öppen gagnar ingen, tillgänglighet, ärlighet och öppenhet är ledord i kontakt med medierna.

Något annat bra råd?
– Se intervjun som en möjlighet. Du har en chans att berätta om din verksamhet och få människor att lyssna eller läsa.

Ett tillfälle att skapa PR?
– Ja, eller snarare att få ut ditt budskap.

Thomas Drakenfors, 031-712 40 14

För mer information, kontakta:
Mona Höynä-Carlsson, 031-712 40 09