Contenttrender

Vad trendar inom content? Vi tittar i spåkulan

Livesändningar på nätet och sköna snubbar som grillar. Det är två trender inom content som kommer starkt nästa år.

I alla fall om man ska tro de 28 experter som uttalat sig på Market Insider Groups webbsida.

Vi har läst och sammanfattat deras spådomar.

 

En nöjd kund slår allt

Med en smartphone i handen har varje person blivit en potentiell marknadsförare. En nöjd kund är den bästa (och billigaste) reklamen ett företag kan få. Att förmå vanligt folk att bli ens ambassadör kommer bli viktigt 2017.

Livesändningar och event

Eftersom det finns mer information i omlopp än någonsin tidigare, är det viktigt att vara unik, sticka ut och skapa förväntningar – till exempel genom event och livesändningar. Facebooks nya live-funktion har gett utvecklingen en rejäl skjuts framåt.

Alla vill göra affärer med trevliga typer

Det personliga får genomslag på nätet – det är ingen nyhet. Men enligt Matt Heinz, chef på Heinz Marketing, är det värt att understryka detta än en gång. ”Jag har blivit angenämt chockerad över det positiva genomslag jag har fått genom att publicera statusuppdateringar om renoveringen av vårt gårdshus och om mina grillkvällar.”

Vi går från fiktion till fakta

Alla ägnar sig redan åt storytelling, men 2017 kommer berättandet att skifta fokus från vackra sagor till ett mer avskalat, dokumentärt berättande. Något som har beröringspunkter med möjligheten att sända live på webben.

Content blir en vara i sig

Företag och varumärken kommer inte längre att bete sig som medieföretag – de kommer att bli medieföretag och ge ut tidningar och filmer som konkurrerar med traditionella produktioner. Nike och Sports Illustrated kommer i framtiden att slåss om samma annonsintäkter liksom datorföretaget Intel och tekniktidskriften Wired.

Här kan du läsa texten i sin helhet.