0014372r

Välj rätt tid – annars åker nyhetsbrevet i skräpkorgen

Ditt eget digitala nyhetsbrev, det är ett bra sätt att hålla kontakt med kunderna. De vet vem du är och har redan bestämt sig för att de vill jobba med dig – en förhållandevis stor andel av dem kommer att vilja läsa.

Men det finns en del saker att tänka på.

Informativa nyheter om nya medarbetare, byten av personer på viktiga tjänster kan vara okej. Men slå dig inte för bröstet. Varje sådan nyhet riskerar att få några att säga upp prenumerationen.
Men vad vill de ha? Framför allt intressanta branschspaningar och tips på hur de kan göra saker bättre själva.

Fast tänk på att begränsa dig. Med det ändlösa utrymmet på webben är det många som tror att det går bra att skriva hur långt som helst. Visst, det funkar för spännande reportage i dagspressen. Men det är inte lika effektivt för ett nyhetsbrev. Försök hellre få din text att rymmas på skärmen utan att läsaren behöver scrolla en massa. Tänk också på att få till en bra rubrik och en intressant inledning – det blir särskilt viktigt om du skriver långt.

Se till att hitta en bra bild som kan illustrera. Har du möjlighet att även göra en film som förmedlar budskapet ökar genomslaget rejält.

Och så är det frågan om när det är bäst att skicka ut sitt nyhetsbrev. Bästa tiden på dagen är mellan åtta och elva på förmiddagen, sedan går intresset ner. Flera aktörer som hanterar den här typen av information – Apsis, Mailchimp med flera – är också överens om att tisdagar och torsdagar är bästa dagarna. Onsdagar är också hyggliga, men ändå med lite sämre läsfrekvens. Måndagar och fredagar är dagar du gärna kan undvika. Måndagar är typiska mötesdagar och på fredagar börjar människor checka ut hjärnan inför helgen. Välj absolut inte lördag eller söndag, då vill folk slippa jobbrelaterade mejl.

Sysslar du med försäljning av varor till privatpersoner ska du göra ungefär tvärtom och rikta in dig på fredag till söndag. Möjligtvis kan det vara en idé att skicka ut ett par dagar tidigare för att pusha för något som händer under helgen – en rejäl rea eller något liknande.

Lycka till.

Mer info: För att skicka ut ditt nyhetsbrev behöver du ett program för marknadsföring via epost. Det finns flera du kan abonnera på, Apsis och Rulemailer till exempel. Mailchimp har en gratisversion som är rätt enkelt att hantera. Get a newsletter är en annan gratisvariant. Se till att nyhetsbrevet blir responsivt – att de anpassar sig efter mobiler och läsplattor. 20 procent av mottagarna kommer att läsa på sin telefon, 30 procent på surfplatta.