En marknadsförare kan aldrig luta sig tillbaka. Det gäller att ”be running scared all the time” som en internationell flygbolagsboss uttryckte det för ett antal år sedan. Här är några trender som gäller just nu.

• Folk är trötta på reklamen
Inget nytt kanske, men det verkar bli värre. Så många som 30 procent av de som surfar på internet har skaffat sig adblockers för att slippa störande banners och liknande. Den som vill nå genom filtren får se till att komma med något intressant. Det gynnar bland andra contentbranschen, som satsar på att leverera nischat innehåll med substans.

• Glöm inte kreativiteten
Går det att skriva på ett mer intressant sätt, hur gör du bilderna lite mer spännande? Hitta intressanta vinklar på det du levererar så att det inte fler platt ner i dammet. Kreativitet framför stel traditionalitet lyfts fram av flera trendspanare. Ett kul exempel är hundmatsmärket Pedigree, kända för lite trist reklam som lyfter fram vitaminberikning och liknande. Men i kampanjen The Child Replacement Programme tänkte de om och fick till det.

• Nischa dina budskap
Går du ut allt för brett får du en potentiellt stor målgrupp. Men få av dem du når kommer att känna att det du säger talar till just dem. Går det att rikta budskap mer selektivt till olika grupper? Ett extremt exempel är när godismärket Skittles gjorde en reklamfilm inför Super Bowl som riktade sig till en enda person, Marcos Menendez i Canoga Park, Kalifornien. Noll spridning på filmen. Men en kul och skruvad idé som fick rejält med uppmärksamhet i sig.

• Häng med i hur kunderna kommunicerar
Google home är här, Iphone-tjänsten Siri har funnits i flera år. Lite stela ännu men möjligheten att tala med dina apparater är något som fler och fler gillar. Men det är inte bara hemelektroniken som börjat prata, det gäller även vanliga hemsidor. Om du inte har en sedan tidigare kan det vara läge att börja fundera på en så kallad Chatbot till din sajt.

• Gör något gott för samhället – det lönar sig
Det kan kanske låta lite hycklande, men flera stora företag har på senare tid tagit chansen att använda sina kanaler för att göra något mer än marknadsföra en produkt. De har satsat på att sprida humana budskap som antirasism och jämställdhet. Exempelvis Procter & Gambles reklamfilm The Talk och Essitys kampanj Blood Normal.

• Ta kontroll med storytelling
Raka fakta om vem du är och vad du gör … visst det behövs. Fast inte så kul alltid. En god historia å andra sidan är något som folk gillar och kommer ihåg. Att själv formulera berättelserna om de egna företaget, produkterna och varumärket är ett sätt att bygga relationer till kunderna. Lyft fram människor, skapa känslor. Exempelvis Apple och Tesla är bra på det här. De som köper produkterna tycker att de på något sätt speglar deras personlighet.