Titta, titta, titta är något av ett motto för 2000-talet, och vi verkar aldrig få nog. Alla bär runt på avancerade fotomöjligheter i fickan – teknik som för ett par decennier hade verkat som ren science fiction. Men tekniken i all ära – när det handlar om bilder som ska användas i professionella sammanhang finns det en del saker att tänka på.
Låt inte loggan ta över. Ett typiskt nybörjarfel är att försöka klämma in sitt eget varumärke i alla möjliga sammanhang, vilket lätt blir rätt klumpigt. Som när vd:n, den nyanställde marknadschefen eller någon annan ska visas upp. Standardidén är att ställa upp nya vd:n bredvid företagets skylt, eller att vrida kameran i märkliga vinklar så att varumärket tornar upp sig ovanför hans huvud. Satsa hellre på en att göra en bild som är bra i sig, folk förstår ändå vilket företag det handlar om.
Gå nära. Visst, det är enkelt att zooma in, men har du inte en systemkamera med bra lins blir det som regel mer kornigt än bra. Gå hellre så nära att du slipper zooma. Dessutom är det bättre med en bra bild från midjan och uppåt än en otydlig helbild.
Tänk på ljuset. Att leta upp ett snyggt ljus är kanske en av de mest grundläggande sakerna för en fotograf. Svagt ljus ger korniga bilder, men är det för skarpt börjar folk kisa och får konstiga skuggor i ansiktet. Är det en riktigt solig dag och du ska fotografera utomhus kan det vara en bra idé att flytta in den som ska avbildas i en mjuk skugga. Ett trick inomhus är att använda en bordslampa och be någon rikta den mot ansiktet på den som ska fotograferas. Många proffsfotografer ser till att ha med sig vanliga, små ficklampor ut på jobb.
Se upp för saker som sticker upp. En gren, ett torn, en skylt eller vad det nu kan vara. Sådana saker kan se rätt märkliga ut om de råkar hamna i bakgrunden, precis i linje med huvudet på den som ska bli fotograferad. De kan bli till enhörningar.
Lär dig hur skärpedjupet fungerar. Kort skärpedjup är det som gör att närbilder ramas in av en snyggt luddig bakgrund där detaljerna är mjuka. Med en systemkamera får du till det genom att ha ett lågt värde på bländaren, det vill säga lågt ljusinsläpp. Har du en nyare Iphone kan du åstadkomma ungefär samma effekt med porträttläget. För den som absolut vill ha med företagets skylt eller logga i bakgrunden kan det här vara exakt rätt verktyg, det blir lite mer subtilt när loggan hamnar i det oskarpa.
Upplösningen. Ta alltid med så stor upplösning som möjligt. Bilder som inte har tillräckligt med upplösning ser amatörmässiga ut. Det är dessutom enkelt att dra ner dem till rätt storlek efteråt om du har något bildbehandlingsprogram. Förstoringar, däremot, blir sällan särskilt lyckade. Behöver du skicka bilderna någonstans – exempelvis till en tidning eller en sajt – brukar en vanlig jpeg-komprimering vara en bra väg att få ner antalet megabyte så att det funkar i mejlboxen.
Ta för dig. Var inte blyg med kameran. Kör med den som ska bli fotograferad. Flytta personen till olika ställen, prova olika vinklar. Ta många bilder så att du har lite att välja på. Även om det är jobbigt för den som ska bli fotograferad att du håller på ett tag blir det ännu jobbigare om du måste komma tillbaka och ta nya bilder om du inte fick till något bra den första gången.
Foto: Arina Krasnikova, Pexels