Bränna av ett foto – det är ju bara att trycka på knappen så är det klart. 
Visst, men för att få till en bild, som får ögat att dras till den, krävs lite mer.
Förutom saker som ett intressant motiv och bra ljus, gäller det att jobba med bildrutan.

En klassiker när det handlar om att komponera bilder är att försöka hitta en diagonal i bakgrunden. Något som går från ett hörn tvärsöver till motsatta hörn. En väg, ett räcke, ett hustak eller slingrande vattendrag. Vrid och vänd på kameran och försök hitta den där linjen.

Symmetri är ett annat sätt att tänka. Exempelvis om du står i början av en bro och riktar kameran mot slutet av den. Försök då få räckena på höger och vänster sida att tangera kanterna av kamerafönstret lika högt upp. Håll alltså kameran vågrätt. En annan symmetriklassiker är att be objektet ställa sig vid en glasruta så att han eller hon får en spegelbild i glaset.

Von oben-bilden är en bra variation när det handlar om att fotografera människor. Ställ dig på en stol och fotografera ner mot objektet. Be personen titta rakt in i kameran. Det här är lättast att få till för den som har en kamera med en vridbar skärm, så att det går att lyfta kameran över huvudet och ändå se bilden. Har du inte det får ställa dig högre upp, på ett bord, i en trappa eller i ett fönster.

Chansa. Ett mer slumpmässigt sätt att fotografera är att bara hålla kameran i handen, släppa ner armen och slumpa iväg bilder snett underifrån. Det kan ge överraskande och kul resultat. Men det kan lika gärna bli helt misslyckat. Så bränn av rätt många exponeringar.

Tänk på horisonten. I The Fabelmans, Steven Spielbergs film om sin uppväxt, återger han ett möte med den ikoniska västernregissören John Ford. Där får han rådet att antingen ha mycket himmel i bilden, eller mycket mark. “När horisonten är längst ner, då är det intressant. När horisonten är längst upp, då är de intressant. När horisonten är i mitten, då är det skittråkigt.”