Allt fler vill se ditt företag på Youtube

Google har sedan länge varit den dominerande sökmotorn på nätet. Men i takt med att rörliga bilder växer som bärare av content har en annan tjänst börjat utmana, Youtube!

Netscape, Webcrawler, Altavista … få under 30 minns sökmotorerna som dominerade innan Larry Page och Sergey Brin – båda doktorander på Stanford – skapade Google 1998. Tre, fyra år senare började vi alla skifta över till den nya härskaren i sökmotorernas värld.

”Googla” är numera synonymt med att ta reda på saker. Det är på Google företag vill synas med sina logotyper, det är härifrån man vill leda trafik till sin hemsida med hjälp av sökordsoptimering med mera.

Men sedan videotekniken blivit billigare och mer lätthanterlig, och med det ökad efterfrågan, har en utmanare seglat upp.

Det är videodelningstjänsten Youtube, ett socialt medium med en miljard användare, som i dag är betydligt mer än musikvideor och spekulativa filmade anekdoter om allt från slukhål till gulliga djur. Youtube är en allt viktigare kanal för kommersiella aktörer och företag som kan sprida sitt material brett och generellt eller avgränsat via en egen Youtube-kanal.

Enligt Göran Björklund på Newsroom är Youtube en sökmotor där den som söker vill ha relevanta svar.

– Därför ska man som företag dels förstå att Youtube är minst lika viktigt som Google, dels att man måste ge den som söker ett så relevant svar som möjligt även där, säger han.

Bland de branscher som tidigt förstått potentialen med filmad content är tillverkare av hemelektronik, datorer och liknande. En lättförståelig instruktionsvideo som förklarar hur du fixar enkla problem själv sparar många samtal till kundtjänsten. Samma sak med bostadsföretag som skapat filmer om hur du kan rensa avlopp och kolla så att du har rätt värme i lägenheten med mera.

Checklista – kommersiell användning av Youtube som socialt media:

  • Ha en Youtube-strategi som omfattar egna produktioner, annonser och sponsrade inlägg
  • Tänk sökord eller frågeställningar
  • Se till att ha något att visa
  • Kvalitetssäkra en lägsta nivå för innehållet gentemot syfte och varumärke
  • Gör det också enkelt för dem som är nyfikna på ditt företag
  • Vårda din Youtube-kanal genom att skapa spellistor och uppmana besökare att prenumerera
  • Skapa gärna även en trailer som lyfter fram vad tittarna kan hitta bland materialet