Content vs vanliga annonser – en match i fem ronder

Ingo eller Floyd, Ali eller Foreman, content eller vanliga annonser …  i samma match men ändå olika på flera sätt. Nu har branschorganisationen Sveriges Tidskrifter jämfört content och vanliga annonser  utifrån olika parametrar. En kamp i fem ronder som content vinner klart på poäng.

I undersökningen har 672 content marketing-annonser (redaktionella annonser, advitorials, native och liknande) jämförts med 3 239 vanliga annonser under en tidsperiod från februari 2016 till maj 2018. Sveriges Tidskrifter har granskat dem ur flera vinklar. Lägger läsarna märke till annonsen? Är det tydligt vem som är avsändare och hur lättbegripligt och intressant är innehållet? Har den någon effekt, som att personerna köper något eller skaffar mer information, och hur välskriven är den egentligen?

Rond ett. Lägger någon märke till annonsen? Seger för den vanliga annonsen som har 11 procent högre synlighet än content.

Rond två. Hur noga läser mottagarna? Enligt undersökningen lägger de mer tid på content, effekten får värdet 48 procent mot 41 för vanliga annonsen. Rondseger till content.

Rond tre. Bäst relevans. Med vanliga annonser är det lättare att avkoda informationen och vem avsändaren är, men kommunikationen är inte lika noggrann, djup och eftertänksam som content marketing. Det ger enligt rapportmakarna ”avsevärda fördelar för content” som tar hem en jämn rond.

Rond fyra. Engagemang. Här ser man enligt rapporten den största skillnaden till contents favör. Läsarna är mer rätt nischade och upplever en nytta som är 38 procent högre än för vanliga annonsen. Klar rondvinst för content.

Rond fem. Effekten. Aktivitetsnivån (action) hos läsarna är på grund av ”högre relevans och nytta” systematiskt högre – i genomsnitt 12 procent – för content som driver ”informationssökning på ett effektivt sätt”.

Domaren höjer handsken för content som vinner fyra av fem ronder!

Läs hela rapporten.