Barn behöver bli bättre på källkritik

Aldrig förr har nyheter och fakta varit så lättillgängliga som nu. Upp med telefonen ur fickan och googla, snart sitter du inne på specialiserad information om i stort sett vad som helst.

Men lika gammalt som delandet av kunskap är spridningen av myter, ogrundat skvaller och renodlad propaganda. Det har inte direkt blivit bättre när sociala medier tagit över mer och mer av nyhetsspridningen – en miljö där dagens barn vant sig vid att okritiskt hämta in sina kunskaper om vad som händer i världen.

Enligt en artikel i The Wall Street Journal har amerikanska universitetet Stanford gjort en studie som visar att 82 procent av dagens mellanstadieelever inte ser skillnad på ett sponsrat inlägg på nätet och riktiga nyheter gjorda av journalister. I artikeln står det också att två av tre mellanstadieelever inte heller kan se någon anledning att misstro ett inlägg på Facebook eller Twitter från exempelvis en bankchef som påstår att dagens ungdomar behöver se över sina finansiella strategier.

Nu vidtar flera av företagen bakom sociala medier mått och steg för att begränsa spridningen av falska nyheter. Även ett växande antal skolor har enligt artikeln tagit upp tråden och försöker lära barnen att bli lite mer kritiska när de väljer sina källor på nätet.

Men, skriver The Wall Street Journal, frågan är om det hjälper. För i samma takt som nätet tagit över kunskapsdistributionen har färre och färre skolor tyckt sig ha råd med egna bibliotekarier, en yrkesgrupp som tidigare brukat lära ut färdigheter i saker som research och källkritik. Även allmän kunskap om medier har enligt artikeln ”glidit in i marginalerna i många klassrum”.

Fotnot: Å andra sidan – för att föra in lite källkritik även i den här texten: enligt Statens medieråds enkätundersökning Småungar och medier från 2015 är TV – där riktiga journalister oftast sköter nyheterna – den dominerande plattformen för barns nyhetskonsumtion. Och även om Statens medieråds undersökning bekräftar att papperstidningen tappar till nätet när det gäller var barn tar del av nyheter är skillnaden mot den undersökning som gjordes några år tidigare ”dock tämligen små”.

Läs hela artikeln (Most Students Don’t Know When News Is Fake, Stanford Study Finds) här.

Läs undersökningen Små barn och medier här.