Göra film är inget val – det är ett måste

80 procent av all digital kommunikation beräknas vara rörlig 2020*.

– Att börja producera film för hemsidor och sociala medier är egentligen inget val – det är ett måste, säger Leif Simonsson, projektledare och PR-konsult på Newsroom.

Trenden har varit tydlig under ganska många år nu – det är rörliga inslag som gäller när det handlar om marknadskommunikation. Eller digital kommunikation över huvud taget.

Det finns många både vetenskapliga studier och kalla fakta som talar sitt tydliga språk: när vi ser film och animationer fångar vi snabbare upp budskapen än en skriven text.

– Trots att många kanske tycker att man redan i dag översköljs av filmade inslag med allehanda budskap, är det fortfarande bara början på en utveckling mot allt mer rörligt, säger Leif Simonsson, projektledare på Newsroom och med mångårig erfarenhet av film.

– Detta innebär också att det måste finnas en tanke bakom en filmproduktion. För att inte försvinna i bruset, är en strategi a och o. Det är kanske inte riktigt på samma nivå som vid en blivande kassako från Hollywood, men utan en klar strategi och ett genomarbetat manus kommer din film att gå ganska obemärkt förbi.

Leif poängterar att det egentligen inte spelar någon roll om det är en 15 sekunder lång teaser eller en treminuters presentation av ditt företag. Är filmen avsedd för en större mottagargrupp, måste förarbetet få ta tid.

– Ärligt, känslofyllt, trovärdigt och med stark närvaro är några nyckelord att ha med sig när man ska producera film. Då är jag övertygad om att budskapet också fastnar. Du har bara en chans på dig att fånga tittarens intresse – ta tillvara på den genom att göra rätt från början.

Han ser också en annan fördel med att göra film av sin digitala kommunikation.

– Med dagens alla plattformar – som också de kommer att bli fler i framtiden – kan du sprida ditt material på många ställen. Med det redaktionella anslaget vi på Newsroom har när vi producerar film, gäller det att vara kreativ i alla led. Även i distributionsfasen, säger Leif Simonsson.

 

*Enligt rapport från Dagens Analys

 

För mer information, kontakta

Leif Simonsson, 031-712 40 11