Newsroom får fortsätta producera Pling

Drygt 230 artiklar per år om ett enda ämne. I tolv år.
Nu är det dags för ytterligare närmare 500 reportage de kommande två åren.

Det handlar om Västtrafiks dagliga Plingsida i Metro, som Newsroom producerat sedan 2003.

– Nyligen vann vi en ny upphandling, vilket innebär att vi ska producera Pling i ytterligare minst två år, säger Gun Rosendahl, vd på Newsroom och projektledare för Pling under alla år.

Plingsidan i Metro är en form av innehållsmarknadsföring som Newsroom producerat långt innan ordet content marketing slog sin rot i Sverige.

Torsdag 2 januari 2003 publicerade vi den första Plingsidan. Sedan har det blivit ytterligare nästan 3 000 artiklar, reportage, personporträtt, enkäter och trafikinformation om kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen.

– Det har varit, och är fortfarande, ett väldigt spännande ämne och det har egentligen aldrig varit svårt att hitta olika infallsvinklar. Vi har ett internt redaktionsråd som ständigt bollar idéer och några gånger om året tar vi ett större grepp tillsammans med ansvariga på Västtrafik, säger Gun Rosendahl.

De tolv åren blir nu alltså ytterligare två år – med möjlighet till förlängning i två år till – efter det att Newsroom vann den senaste offentliga upphandlingen av Pling.