Nu är det Instagram som gäller – bästa tipsen om hur ditt företag syns med bilder

Sociala medier börjar bli hyfsat moget. Knappast nytt längre, men de fortsätter att förändras och få nya betydelser. Som att Instagram börjar ta rygg på Facebook när det gäller antalet användare.

I alla fall enligt Content Marketing Institute som menar att ”Insta” – med cirka en miljard användare – är det sociala medium som gäller just nu.

Men om Facebook har blivit ganska väl utforskat av företag som vill synas är det inte lika många som satt sig in i hur de ska bete sig på Instagram.

Här kommer några snabba tips:

  • Strategi. Som alltid i sådana här sammanhang gäller det att ha en plan. Ska innehållet vara varumärkesbyggande, och exempelvis lyfta fram kunderna snarare än den egna verksamheten? Eller tvärtom – är det bättre att låta kunderna vara i fred och istället lyfta fram sina egna medarbetare, tjänster etcetera? Skaffa en strategi och se till att följa den.
  • Skaffa ett business account. Visst, det går att köra på med ett vanligt personkonto. Men med ett business account får du många fler möjligheter. Du kan ta reda på mer om responsen och kan analysera bättre. Ett business account behövs också om du vill schemalägga dina inlägg med programmet Buzzer (se nästa tips).
  • Hjälpprogram är bra. Med appar som exempelvis Buzzer går det att styra Instagram på ett smart sätt. Exempelvis kan du lägga upp dina inlägg på exakt de tider du vill. Så ska firmans kommunikatör vara ledig en typisk utskicksdag kan han eller hon fixa det i förväg.
  • Gör en ”story”. Instagram stories är just nu stort, det kallas ”din händelse” i den svenska versionen av Instagram. Din story – alltså ett kort filmat inslag – ska helst skildra något som händer bakom kulisserna, och den ska göra det på ett direkt och enkelt sätt, och gärna vara filmad med mobilen. Händelsen ska vara max 10–15 sekunder lång och de första sekunderna är viktigast.
  • Tagga ordentligt. Snåla inte med dina hashtaggar, minst tio bör du ha för att få uppmärksamhet på ett inlägg. Koppla dem gärna till det egna varumärket, kampanjer, produkter du säljer eller branscher du verkar i.
  • Gör kul saker. Livestreama ett roligt event, skapa en enkät där dina följare får svara på en fråga … folk gillar underhållning.
  • Lägg in din webbadress. På Instagram funkar det inte med levande länkar, mer än på ett ställe: under ditt namn när besökare går in på din profil. Så se till att inte missa det.

Läs mer här!