Produktdesign som står sig – retrojakt i snabbköpet

En sak som medielandskapet och utbudet i snabbköpet har gemensamt är ständig förändring. Nya tider, ny design. Fast så finns de där produkterna som liksom vägrar rätta in sig i ledet, och förblir sig lika år efter år. 

Newsrooms formgivare Tommy Apelqvist har gått på retrojakt i butikshyllorna och slår ett slag för blågul vardagsdesign som håller stilen. Här är hans sju favoriter: 

7. Surt sa räven – Perstorps ättika.
OK, etiketten har moderniserats, men Perstorps försvarar ändå sin plats på listan genom glasflaskans bevarade form och den snedställda loggan, som ännu 2019 känns helrätt.

6. En doft av svunna tider – Watzins Keratin hårvatten.
En filmstjärnesnygging i toalettskåpet, även om flaskan förbilligats från glas till plast. Stadigt förankrad i elegant art deco-design och med bevarad färgkodning – gul för fet blandning och röd för torr – precis som under storhetstiden runt 1900-talets mitt. Ger likt Chrysler Building i New York känslan av sober pondus och tidlös elegans.

5. Kungen i fiskhyllan – Kung Gustaf lättrökta sardiner.
Rojalism som PR-markör känns hopplöst ute – rökt rentav – men Gustaf V vägrar släppa greppet och framstår i dag närmast som exotisk. Att Bernhard Östermans stiliga porträtt från 1938 numera trycks på tunn plastfolie med rivkant istället för papper är förstås ett nedköp. V-Gurra var den tronföljare som fick se ämbetet gå från styrande kraft till PR-symbol. Passande då att just han lever vidare som varumärke.

4. Gammal goding – Grebbestads Ansjovis.
Kvar i fiskhyllan hittar vi klassikern med nära 110 år på nacken. Den distinkta formgivningen får extra skjuts av det udda kulörvalet rosa. Fiskarna förebådar serietidningsestetik, och hade Warhol varit svensk hade det kanske varit Grebbestads som förevigats som ikoniskt POP-art-verk.

3. Hälsan för halsen – Dr Dryels och Kanolds Eucalyptus-Menthol tabletter. 

Delad tredjeplats för halspastiller som man fortfarande kan skramla mot tänderna med. Båda varsamt uppdaterade från 30-talets förlagor.

2. I rätt lag sedan 1953 – Bullens Pilsnerkorv.
Kultkorv i skarp signalfärg och med en rondör värdig märkets upphovsman, Erik ”Bullen” Berglund. Hans allvarsamma uppsyn härrör från en tid då herrar inte försökte se yngre ut, utan bar sin ålder med värdighet. Den retrorätta logon är lömskt läcker. En pulshöjare med lika delar snits som kitsch.

1. Värdig vintagevinnare – Thulins Skånepepparkakor.
Snyggast av alla i sin oblygt nostalgiska form, och med ett tonläge som andas stillsam söndagsfika i ett mormorskök där köksklockan stilla slår och Kockums emaljkärl regerar.
De handtextade budskapen står i skön kontrast mot digitala fonters exakthet. Visst är det trist att den nya ägaren flyttat produktionen av bakverken utomlands, men den läckra förpackningen står sig. En folkhemsfavorit som utstrålar omsorgsfull godmodighet.