Andelen rörligt innehåll på nätet ökar stadigt och intresset för film i sociala medier växer rekordsnabbt.

Men i takt med att andelen filmer på nätet ökar gäller det också att nå ut i mediebruset och skapa filmer som delas och sprids vidare.

Andelen film som konsumeras online ökar snabbt. För tre år sedan var andelen närmare 60 procent, i dag är den uppe i nästan 80 procent och inget tyder på att trenden har nått sin topp.

Nätet fortsätter att fullkomligt översvämmas av rörlig media. Det finns i dag knappt en enda plattform eller hemsida där det inte finns möjlighet att titta på en film.

I dag mäter vi inte enbart räckvidd utan det handlar om att skapa filmer som delas och sprids vidare.

Hur gör man då för att nå ut i mediebruset, alltså inte bara till utvalda mottagare utan att dessutom få filmen att nå ännu fler?

Här är några viktiga saker att tänka på:

  • Du måste veta vilket budskap du vill nå ut med och vad du vill att filmen ska åstadkomma.
  • Varför ska någon se filmen och vad vill du att de som ser filmen ska göra?
  • Se till att snabbt fånga tittarens intresse och behålla uppmärksamheten. Gärna många snabba klipp i början. Börja med klimax och det mest intressanta. Enligt en studie som Facebook har gjort har du bara två sekunder på dig.
  • Den första bildrutan måste vara så pass intressant att du vill klicka igång filmen. Närbilder på ansikten fungerar bäst eftersom man oftast kollar på mobilen där det är svårt att hitta något intressant i en stor vid bild med många detaljer.
  • Det som funkar bäst i sociala medier är att inspirera och dela kunskap, gärna på ett underhållande sätt.

När du väl har lyckats med detta så måste du ha en lanseringsstrategi. För att sprida filmen så räcker det knappast med att enbart lägga upp den på YouTube och sedan tro att den ska nå miljoner tittare. Ytterst få filmer når en stor spridning på det sättet.

De flesta filmer sprids via influencers eller andra mellanhänder. Det gäller att leta upp dessa människor och sedan få dem att sprida filmen vidare. Man kommunicerar alltså i två steg.

Sociala medier såsom Facebook, Twitter, Instagram och Google+ är också bra plattformar för att sprida din film. Men återigen duger det inte bara med att lägga upp en länk och tro att filmen ska spridas av sig själv. Du måste hitta opinionsbildare som är intresserade av innehållet i din film och därmed har ett intresse av att dela den vidare.

Filmen ska fungera som social valuta. Det innebär att de som delar filmen inte gör det för att vara snäll mot dig utan för att de vill berätta något för sina följare. Att du också når dem är ur deras perspektiv en bieffekt.