Så hanterar du kommentarer på nätet

Dagens medielandskap med nya aktörer ställer nya krav. Kunskap om sociala medier och budskapsträning är allt viktigare för att nå ut i bruset.
Bloggare och andra som är aktiva på exempelvis Facebook och Twitter påverkar varumärken genom sina omdömen. Medborgarjournalistiken är ett faktum.
– Alla kan bli utsatta, både företag, offentliga verksamheter och organisationer – och snabbt går det! Det är inte längre bara tidningsjournalister och radio/TV-reportrar som står för bevakningen, säger Newsrooms PR-konsult Mona Höynä-Carlsson och ger följande tips:

•  Formulera budskap ni vill nå ut med och träna på dessa.
• Bevaka vad som sägs om ert företag på nätet. Omvärldsbevakning ökar kunskapen om hur ert varumärke uppfattas.
• Tänk igenom hur ni bemöter förfrågningar som kommer via mejl och andra sociala forum.
• Var vänlig, tydlig och ödmjuk. Det är svårt att uppfatta ironi i text och ditt varumärke vinner på att du har en vänlig ton.
• Var alltid ärlig i mediekontakter.
• Ta initiativet och var proaktiv.
• Träna på att svara på frågor och se det som en möjlighet att nå ut med information om din verksamhet.