Så jobbar du med content marketing på rätt sätt

Content marketing är hett just nu – men vad innebär det egentligen?
– För oss som producerar en stor mängd redaktionellt innehåll till olika kanaler är det inte något nytt, i stället är det begreppet content marketing som är det nya, säger Mona Höynä-Carlsson, PR-konsult på Newsroom.

Det handlar om innehåll, snarare än kanaler som det länge varit starkt fokus på.
Mycket möda läggs i dag på val av kanaler. Ska vi satsa på Facebook, Twitter eller andra medier? Content marketing lyfter i stället fram innehållet – och målgrupperna – som det viktiga. Genom att skapa intressant innehåll och ha med detta dit målgrupperna söker sig ökar träffsäkerheten.
– Content marketing är helt enkelt en planerad metod för att producera innehåll som är relevant och värdeskapande för kunden, säger Mona och ger några råd:

• Jobba med innehållet i dina egna kanaler.
• Ta reda på var målgruppen letar efter information som den behöver/vill ha.
• Bygg kundtillströmningen till dina egna kanaler genom att bjuda på intressant innehåll i stället för att försöka sälja in dina produkter och tjänster.
• Dela med dig av din kunskap.

För mer information, kontakta:
Mona Höynä-Carlsson, 031-712 40 09

Newsroom tog nyligen andraplatsen i klassen för contentbyråer i tävlingen Årets Byrå 2013.