Det finns intressanta saker att säga, och du har en plattform att föra ut dem på. Men har du det som får kunderna att haja till och lägga märke till dina inlägg på webben eller i sociala medier?

I dagens medieklimat är rörligt ett nyckelord. Förutom att väcka intresse för ditt budskap är det också ett sätt att kunna komprimera ett berättande till något som går snabbt att fånga upp. Med rörligt material är det dessutom betydligt lättare att få spridning i sociala medier.

Ett bra användningsområde för animationer är när statistik och annat som lätt blir snustorrt ska visas på film eller i presentationer.

– Tänk Hans Rosling och hans bubbeldiagram*, säger Linus van der Putten, Motion, Video & Web Designer på Newsroom

– Det är ett bra exempel på hur det går att visualisera saker som annars kan bli rätt krångliga och obegripliga, särskilt när det ska gå ganska snabbt, säger han.

Fem situationer där Linus van der Putten tycker att vi ska tänka rörligt:

  • Hemsidan. Skapa ett levande intryck på webben, fånga besökarnas intresse.
  • Företagspresentationen. Gör intryck på dina potentiella kunder när du säljer in verksamheten.
  • Infografik. Sätt diagram och statistik i rörelse och väck folks intresse.
  • Vinjetter till film. Lyft dina filmer till nästa nivå med snygga intron och vinjetter som skapar igenkänning.
  • Instruktionsfilmer. Förklara krångliga sammanhang på ett enkelt sätt. En animation säger mer än tusen ord.

* Fotnot: Hans Rosling använde programmet Trendalyzer som utvecklades av sonen Ola Rosling och hans fru Anna Rosling Rönnlund. Programmet ägs i dag av Google.