På grund av coronapandemin tvingas många ställa in planerade föredrag, konferenser, utbildningar och andra fysiska möten. Men det finns alternativ.

– Det är viktigt att fortsätta kommunicera med sina kunder, och när live-mötet inte är möjligt finns digitala alternativ där man paketerar om kommunikationen till nya kanaler, säger Leif Simonsson, projektledare och filmproducent på Newsroom.

Oavsett hur omvärlden ser ut är det viktigt att mötas, det gäller för individer och grupper liksom för företag och organisationer.

– Därför gäller det att vara kreativ och de rådande omständigheterna är ett tillfälle för många att tänka om och tänka nytt. Här skapar digitaliseringen många möjligheter, säger Leif Simonsson.

Att många distansjobbar på grund av Corona har också gjort att behovet av digitala möten och digital gemenskap ökat.

– Till exempel går det att filma föredrag och ersätta fysiska möten med digitala alternativ för att nå ut med sin kommunikation. Det gäller att hitta rätt kanaler för att förmedla sin information. Genom att skapa meningsfulla virtuella aktiviteter går det att upprätthålla sin affärsverksamhet och klara sig igenom den här krisen, säger Leif Simonsson.

Ett webbinarie är ett bra sätt att nå ut till målgruppen. Det är ett kostnadseffektivt alternativ med stor skalbarhet där du kan nå ut till såväl mindre som större grupper, det spelar ingen roll om ni är tio eller tusen deltagare.

Hela webbinariet, både presentationer och chatt, kan spelas in och finnas tillgängligt på webben i efterhand för att så många som möjligt ska kunna ta del av diskussionen.

När event och föreläsningar blivit inställda med kort varsel finns det många digitala och kreativa lösningar för att ersätta det fysiska mötet:

  • Skapa en film av föreläsningen med intervjuer och inklippta filmade sekvenser som tillsammans med kreativ grafik återger talarens budskap.
  • Istället för att helt ställa in föreläsningen så kan man också erbjuda ett webbinarium, digitala livesända föreläsningar som på olika sätt kan göras så interaktiva och inspirerande som möjligt. Detta öppnar också för en större publik som kanske inte hade haft möjlighet att närvara vid en fysisk föreläsning.
  • Erbjud online-kurser eller skapa en video där du lär ut och informerar digitalt. Ge tittaren möjlighet att ställa frågor där du sedan kan ge svar eller skapa en online-plattform där deltagarna kan ha direktkontakt med dig och interagera med varandra.
  • I stället för att gå miste om möjligheten att visa din nya produkt eller ditt erbjudande på en inställd mässa eller i ett showroom så gör i stället en video om din nya produkt där du visar upp den och berättar om den.
  • Öka dina aktiviteter i sociala medier, skriv inlägg, twittra eller starta en podcast.
  • Fortsätt också skapa annan content som pressmeddelanden, debattinlägg och artiklar.