Om oss-sidan är en av de mest välbesökta sidorna på en webbplats. Det är dit vi orienterar oss när vi kommer i kontakt med ett nytt företag och vill skapa oss en bild av vilka de är och vad de sysslar med.
Därför är det synd att Om oss-sidan inte alltid får den omsorg den förtjänar. I stället för att bara slänga ihop några fakta om företaget och när det grundades finns här chansen att bygga relationer och väcka känslor.
Här är tio saker som du bör ha i åtanke när du bygger din Om oss-sida:
- Fundera på vem du skriver för. Föreställ dig dina potentiella kunder som läsare. Kanske kan du rent av intervjua en existerande kund och låta hen fungera som bollplank i processen. Vad vill hen veta egentligen?
- Sätt en bra rubrik. Besökaren har redan klickat på Om oss-länken, därför behöver du inte upprepa dig. Inled med en intresseväckande rubrik i stället.
- Var konkret. Berätta vad det är ni gör. Det kan låta självklart men ibland är det långt ifrån tydligt. Låt inte läsarna sväva i ovisshet om vad det är ni gör (och gör bra).
- Var inte blygsam. Har du vunnit några utmärkelser? Berätta om det. Har du kunder som är väldigt nöjda med vad du gör? Använd dem som referenser i form av till exempel citat. Var ödmjuk, skryt och skrävla inte, men var stolt över din verksamhet.
- Fokusera på kunderna. Om oss-sidan handlar om ditt företag och din verksamhet, men försöka att berätta genom ett kundperspektiv. Det är vad du kan göra för dina kunder som är intressant för besökarna.
- Ge företaget ett ansikte. Bokstavligt talat. Publicera en bild på företagets medarbetare eller åtminstone ett par stycken av dem. Berätta vilka människorna bakom företaget är. Berätta överhuvudtaget med bilder. Glöm inte att visa upp dina produkter och tjänster med foton, filmer och illustrationer.
- Berätta var ni håller hus. Det skapar trygghet att veta att företaget faktiskt har en geografisk förankring och inte bara existerar som en abstrakt idé.
- Vad ska besökaren göra sen då? Fundera på vad du vill att dina besökare ska göra härnäst. Ska de kontakta dig? Ska de kika mer på dina produkter? Erbjud dem ett enkelt sätt att ta nästa steg. Många glömmer faktiskt att inkludera kontaktinformation på Om oss-sidan.
- Uppdatera. Glöm inte att se över sidan med jämna mellanrum. En daterad Om oss-sida kan göra mer skada än nytta.
- Håll det kort och kärnfullt. Prioritera. Historiska djupdykningar och detaljerade arbetsflöden, ja, hur intresserad är du själv av sådant? Vill du ändå inkludera detta kan du länka till en separat undersida eller placera det längre ner på sidan. Låt besökaren avgöra om detta är intressant eller inte.