Allt fler unga skippar digitalt till förmån för analog och fysisk media. 
Newsrooms Tommy Apelqvist gör en djupdykning i trenderna och hittar längtan efter äkthet och begränsning bland drivkrafterna.

När CD-skivan nyligen visade sig vara en av Traderas snabbast växande kategorier pekades retro och nostalgi ut som orsaker.
Visst, i osäkra tider väljer många att blicka bakåt, och med tanke på prisutvecklingen för ny och begagnad vinyl är det inte konstigt om ett billigare format värvar anhängare.
Men det växande intresset för fysisk media är bredare och mer mång­fas­ett­erat än så.

FILM: Unga samlare tar vid
Strax före jul meddelade finska skivkedjan Levykauppa Äx att de skulle börja handla med begagnad film. Knappt hann de dra igång innan försäljningen snittade på runt 1 000 DVD- och Blueray-skivor i månaden.
– Allt fler vill äga sina filmer, säger Tomi Pulkki från Levykauppa Äx till Yle och konstaterar att satsningen ligger i tiden.
Kai Siponmaa, som säljer ny och begagnad film i sin specialbutik Divar i Tammerfors, är inne på samma linje.
Han ser nya köpare strömma till. Till viss del handlar det om personer som gått över till streaming och blivit missnöjda med utbudet, men en betydande ny kundkrets är de unga samlarna, inte minst unga kvinnor.
Ett gemensamt drag är att de är både krävande och initierade.
Heta är ovanliga rullar, specialutgåvor och liknande, medan suget efter bulktitlar är obefintligt.

“Ett inbrott, diskfel eller en hackare och

dina minnen är förlorade på ett ögonblick”

Garanterad tillgång
När BBC nyligen undersökte marknaden för ny köpfilm på DVD eller Blueray konstaterade de att försäljningen visserligen fortsätter nedåt, men att det finns en hård kärna av köpare som inte viker. Den inkluderar delar av generation Z, och återfinns i åldersspannet 25–39 år.
Den överlägsna kvaliteten, premiumupplevelsen som exempelvis 4K UHD Blu-ray-tekniken erbjuder, pekas ut som en drivkraft.
En annan har med äganderättens fördelar att göra.
Den film du en gång köpt har du garanterad tillgång till – till skillnad från att vara utlämnad åt saker som stabil uppkoppling eller streamingtjänsternas nycker, licensavtal, tittarsiffror och andra osäkerhetsfaktorer.
Köpfilmen erbjuder dessutom ofta tillval som textning och bonusmaterial, samt möjligheten att sälja objektet vidare.
Det finns också ett inslag av ”cloud anxiety” bland yngre genrationer, alltså en ångest över insikten om hur förgängliga digitala ägodelar är. Ett inbrott, diskfel eller en hackare och dina minnen är förlorade på ett ögonblick.

KASSETTER: Samlarvärde lockar unga
Det förinspelade kassettbandet är en annan tidigare uträknad produkt som gör comeback från nästan obefintliga nivåer. Försäljningen lyfte 2022 till sin högsta siffra på 20 år i Storbritannien och ökade starkt även i USA, en utveckling som fortsatte under första halvåret i fjol.
Förutom den allmänna hipsterfaktorn spår till exempel affärstidningen Forbes att exponering i filmer och tv-serier som Guardians of the Galaxy och The Last of Us utgör en stark påverkan.
Små upplagor ger dessutom ett samlarvärde som särskilt lockar yngre köpare.
Det är också tydligt för alla som besöker e-handelsplatsen Bandcamp, där mindre och oberoende artister och skivbolag själva säljer sin merchandise och musik – inte minst på cd och kassett. Här är extremt begränsade upplagor, gärna med handgjorda inslag i paketeringen, snarast kutym.

SPEL: Japaner köper fysiskt
Teknikfixerade Japan älskar dataspel. Inget konstigt med det om det inte vore för det faktum att 70 procent av köpen är fysiska, vilket kan jämföras med Sonys globala försäljning av Playstation 4- och 5-spel, som till 70 procent är digital.

FOTO: Boom för analogt
En ytterligare fysisk återvändare är fotot.
I Australien rapporterar ABC, landets motsvarighet till SVT, om hur klassiska filmkameror gör comeback då en ny generation förälskar sig i analog fotografering.
En av anhängarna heter Jaden Watts, som är uppvuxen med smartkameror.
Han berättar för ABC om hur han gillar äktheten och den befriande känslan med fysiska bilder som tagits med analog utrustning – utan kameraeffekter eller sociala-medie-filter.
Om att få vänta upptill tre veckor på framkallning säger han ”jag gillar den förväntan det skapar”.
Lidio Fiore som äger en fotobutik i Perth berättar om sitt livs sämsta affärsbeslut: Dagen då han körde sina framkallningsmaskiner till soptippen.
Det var runt tio år sedan och ”marknaden var död”.
Några år senare började telefonerna gå varma igen, och han tvingades investera i en my maskinpark på grund av en ”överraskande anstormning” av nya unga kunder som vill framkalla fotorullar och beställa pappersbilder. De senaste åren har verksamheten gått för högtryck och problemet, förutom att hinna med alla leveranser, är den globala bristen på filmrullar hos leverantörerna.

”Läsarna har tröttnat på

den digitala översvämningen

TRYCKTA TIDNINGAR: Knapphet och nischat
Hur går det för trycksaker då? Inspirerad av bland annat framgångarna för vinylskivor är klassiska NME, New Musical Express, tillbaka i tryck efter flera års uppehåll. Tidningen, som startade 1952, var en gigant i kioskerna innan vikande försäljning fick den bli en gratistidning (2015) och senare enbart en webbpublikation (2018).
Ifjol var tiden mogen för tryckt comeback, nu som exklusivt köpmagasin i begränsad upplaga och med knapphet som triggerord.
En positionering som enligt marknadschefen Holly Bishop stärker affärerna, samtidigt som magasinet ”ger en upplevelse av kvalitet som enbart fysisk media kan ge”.
Även Elle Magazine är sedan i fjol tillbaka med en tryckt upplaga då läsarna tröttnat på ”den digitala översvämningen”, och fler förlag gör samma bedömning.

Drivkrafterna bakom det nya intresset för analoga medier är uppenbarligen många. Visst finns en dos snobberi och behov av identitetsmarkörer, men några spännande tendenser kan ändå urskiljas:
• Vilja att gå från passiv till aktiv konsument
• Vilja att återta kontrollen över utbud och konsumtion av medier
• Sug efter ”äkthet”
• Knapphet och begränsad tillgång ökar intresset
• Kvalitet väger tyngre än kvantitet
• Premiumupplevelse tillför värde
• Digitalt överflöd och ”gratis” information kan devalvera värde och upplevelse
• En konsumentdriven vilja av revolt och motkraft, önskan att gå mot strömmen
• Fysiska produkter är bestående, ger en helhetsupplevelse (doft-syn-beröring) och har ett värde som är värt att betala för

Tiden lär utvisa om trenden blir marginell, bestående eller övergående.
Vem vet, snart sitter vi kanske där igen, och funderar på om vi ska ladda kameran med en 24- eller 36-bildersrulle inför semestern?

Bildbyline: Adobe Stock m fl