Nyhetens behag kanske har lagt sig något, men den är fortfarande ett smart tillskott till årsredovisningsfloran. Det handlar om onepagern, möjligheten att samla företagets viktigaste siffror eller händelser på en sida som sticker ut.
Det var för några år sedan som konceptet onepager seglade upp som en spännande nyhet.
Ett samlat och annorlunda grepp att presentera bolagets prestationer på, istället för att låta intressenter leta upp dem genom att bläddra eller scrolla på egen hand.
Även om den inte längre tillhör kategorin ”senaste heta” är idén för bra för att falla i glömska.
Fördelarna är flera:
Ökat uppmärksamhetsvärde med hjälp av grafik:
Förutom att hjälpa läsaren att få en snabb överblick ger en onepager möjlighet att ta ut svängarna med grafiska lösningar i en annars stram layout. Färg och form kan visualisera och lyfta stela siffror och resultat på ett sätt som löpande text eller tabeller inte förmår.
Stöd vid presentationer:
En snygg onepager är mer än ett komplement till årsredovisningen. Rätt utförd kan den leva vidare som sjävständigt presentationshjälpmedel – på egna ben eller som komplement till dina presentationer i exempelvis Powerpoint.
Fler användningsområden:
Konceptet kan överföras till fler områden än enbart de ekonomiska resultaten. Varför inte en egen onepager för företagets hållbarhetsarbete, historia eller tillbakablicken på fjolårets händelser?
Tänk på:
Att ha många olika ingångar i din onepager är utmärkt, men kom ihåg att hålla de enskilda beståndsdelarna kortfattade: Skriv därför om (och kapa ned) förklarande texter vid behov.
Syftet är att ge läsaren en snabb överblick. Dessutom är det ju trots allt returinformation – i betydelsen att siffror och händelser går att ta del av i mer utförlig form på annat håll: i årsredovisningens enskilda kapitel, på er hemsida etc.
Spänner din onepager över många intresseområden, säkerställ att tydliga rubriker hjälper läsaren att navigera.
Inledande illustration: Tommy Apelqvist/Adobe Stock