USA:s president Donald Trump är ett exempel, moderaten Hanif Bali ett annat: de gillar att sprida sina åsikter på Twitter.
Och ibland drar de på lite väl mycket.
– De tänker inte på att de råder en slags Twitter-överkänslighet i dagens debattklimat, säger Göran Björklund, seniorkonsult på Newsroom.

Den överkänsligheten slår åt två håll. Dels är det alla som läser kontroversiella tweets och reagerar starkt.

– Då blir det lätt blåsväder i medierna och risken att bli kölhalad är rätt stor, säger Göran Björklund.

Dels yttrar sig överkänsligheten i att politiker och andra makthavare med jämna mellanrum får den här okontrollerbara driften att blixtsnabbt och oöverlagt sprida sina åsikter till allmänheten.

– Reptilhjärnan slår till och de reagerar instinktivt. Twitter är ett snabbt och aggressivt socialt medium, men det innebär inte att du måste hugga på varje köttben som kastas ut.

När det gäller Donald Trump menar Göran Björklund att det blivit till en del av hans maktspråk.

– Han har fått alla dit han vill. Alla sitter och väntar på vad han ska skriva härnäst. Ibland blir det grodor, men på något sätt lyckas han alltid skaka av sig kritiken.

Det är inte en taktik som Göran Björklund tycker att svenska företagsledare och politiker ska försöka sig på.

– Nej, Trump är unik. Jag skulle rekommendera en mer genomtänkt strategi.

Här är Göran Björklunds tre bästa tips till dig som är ledare och som funderar på att börja kommunicera ut budskap via sociala medier

  • Välj ut några ämnen som du behärskar och som du vill profilera dig med.
  • Låt någon på kommunikationsavdelningen läsa innan du trycker på ”Tweeta”.
  • Tänk innan du skriver – är det här verkligen en debatt där du ska ta plats?

 

Greta i topp

Här är de svenskar som får mest reaktion på Twitter:

  1. Greta Thunberg
  2. Hanif Bali
  3. Alice Theoderescu Måwe

Se hela listan.