Träffa kunder och få berätta mer … nej, det är ingen speciellt lätt uppgift just nu. Hemmakontoren har tagit över och alla sitter på varsin kammare. Men ett bra webbseminarium kan vara precis vad folk längtar till för att bryta isoleringen.

Teams, Google Meet etcetera … nödlösningar som en del får krupp av. Men de allra flesta tycker att det funkar bra. Överraskande bra till och med.
Ett annat fenomen som fått ett uppsving är webbseminarier – liveföreläsningar på länk där det finns möjlighet att låta åhörarna interagera.
Fast det finns några saker att tänka på:

Välj en metod. Det finns flera sätt att genomföra ditt webbseminarium på, och det kan vara värt att fundera lite på vilket som passar ditt ämne bäst.

  • Klassisk föreläsning. Du berättar något rakt upp och ner. Visar kanske en och annan powerpoint etcetera. Det blir koncentrerat och fokuserat. 
  • Paneldiskussion. Här kan du få in olika intressanta perspektiv. Men se till att de du bjuder in är väl förberedda – och att de kommer tillräckligt bra överens för att det ska bli god stämning. Dessutom behövs det en aktiv moderator – du – som kan styra upp.
  • Fråga-svar. Ett bra sätt för exempelvis en vd som ska tala inför sina medarbetare eller kunder. Uppmana gärna de inbjudna att skicka in frågor i förväg, det skapar lite extra intresse.

Berätta inte vitt och brett. Välj ett väl avgränsat ämnesområde. Att lyssna via hörlurar är inte samma sak som att se någon i verkligheten. Avvikelser från ämnet som kan vara underhållande IRL kan bli tröttande för den som sitter med hörlurar framför en skärm. Bestäm dig för några punkter och poänger, och håll dig till dem.

Gör ett manus. Improvisation … det kan framstå som charmigt. Men det kan också verka slött och lite oengagerat, ungefär som att ”jag tyckte inte det var värt att lägg ner tiden på förberedelser, men jag är en skön typ så det fixar sig väl ändå. Eller?”. Nej, det gör det sällan. Bakom en lyckad improvisation ligger som regel grundliga förberedelser.

Förbered åhörarna. Det kan vara en bra idé att skicka ut en lista med hållpunkter kring vad du ska tala om. Dels ger det bättre förberedda åhörare, dels blir det lättare att hänga med.

Ha intressanta bilder. Föredragets powerpoint är en typisk svag länk. Många fyller dem med alltför långrandiga texter som är omöjliga att hinna läsa. Gör hellre få och korta punkter. Var försiktig med ”roliga” clipart-bilder. Eller rättare sagt, skippa dem helt och hållet. Välj hellre relevant material av bra kvalitet.

Tänk på tiden. Chansa inte på att just dina åhörare tillhör den sällsynta skara som kan lyssna och lyssna, utan att tappa sugen. Nöj dig med max en halvtimma. Räcker det inte? Då är det bättre att dela upp allt du har att säga i flera avsnitt.