Kostnadseffektiva intervjufilmer med ett snabbt och direkt budskap till medarbetare eller kunder, det har blivit ett efterfrågat koncept av Newsrooms kunder.

– Vi filmar under cirka en till två timmar. Sedan klipper vi ihop och levererar nästa dag, säger Jeanette Larsson Winerö, fotograf och filmklippare på Newsroom.

Hela konceptet är lättarbetat och smidigt.

– Frågorna brukar vi förbereda tillsammans med kunden, så att den som ska svara är lite beredd. Sedan kommer vi med ett team på två till tre personer, säger Jeanette Larsson Winerö.

Oftast används två kameror, för att kunna variera bildvinklar och skapa dynamik. Förutom fotograferna följer ofta en reporter från Newsroom med och sköter intervjun.

– Men det är lite olika, en del vill använda sina egna medarbetare, exempelvis en kommunikatör som ställer frågorna.

Förutom själva intervjun tillkommer ofta inklippsbilder – filmade sekvenser som speglar det som intervjun handlar om. När allt är filmat och klart väntar klippning under några timmar.

– Sedan kan vi leverera dagen efter.

Klarar inte kunderna sånt här själva, med en mobilkamera?

– Inte om du vill ha en kvalitet som håller en affärsmässig nivå. Förutom att vi har riktigt bra utrustning kan vi även fixa ett ljud som håller professionell kvalitet. Dessutom kräver bra klippning både rutin och avancerad programvara. Resultatet blir ungefär som i något av nyhetsprogrammen på tv.

Är ljudet så viktigt?

– Ja, det är minst lika avgörande som bilden. Det är en typisk sak som nybörjare misslyckas med. Med dåligt ljud tappar du tittaren ganska snabbt.

Kan du nämna något exempel på filmer av den här typen som ni redan har gjort?

– Det har bland annat varit intervjuer efter styrelsesammanträden eller ledningsgruppsmöten. Vd:n eller någon i ledningsgruppen har kommenterat och snabbt kunnat få ut information till hela sin organisation.

Vill du veta mer? Kontakta jeanette.larsson.winero@newsroom.se