Bra kommunikation kräver bra form. Det vet Newsrooms formgivare Nils Pennlert, som nyligen nominerades i årets upplaga av Publishingpriset.
Hur tänker han kring typsnitt och vad gör en bra layout? Och hur kan trummande vara en väg framåt?
Här är hans svar. Dessutom – konkreta tips för dig som vill vässa din layout.

Vad gör en bra layout – och omvänt? Finns det några grundregler som måste vara uppfyllda?
– Till viss del är det en smaksak, men det finns ett par saker man alltid ska tänka på. För det första typografin och läsbarheten. Texterna ska vara lätta att läsa. Sedan bör layouten stämma överens med avsändaren. Är avsändaren seriös ska formen inte vara sprallig och lekfull och vice versa. Jag tycker det är viktigt att kunden identifierar sig med formen på produkten och kan känna sig stolt över den.
– Personligen gillar jag layout som har en stabil grundstomme. Det ska vara snyggt och prydligt. Då är det lättare att vara kreativ och ta ut svängarna. Att vara layoutare handlar väl om att vara duktig på hantverket och ha en viss känsla för trender.
– Till sist vill jag verkligen framhålla vikten av ett bra bildmaterial. Har man snygga foton och illustrationer är en stor del av jobbet gjort. Och tvärtom: är bilderna dåliga är det svårt att göra en helgjuten layout. Ett bra foto på ena sidan och en vackert satt text på den andra – svårare än så behöver det inte vara att få till en snygg layout.
Hur tar du dig an ett nytt uppdrag från scratch?
– Om jag ska ta fram en ny produkt, till exempel en tidning eller en årsredovisning, börjar jag med research. Till exempel kan jag leta fram ett antal årsredovisningar som jag personligen tycker är snygga eller som vunnit olika designpriser. Sen funderar jag på vad som är bra med dem och på vilka sätt jag kan inspireras.

Vad betyder layouten kontra innehållet, kan en bra layout rädda en dålig text/svagt innehåll?
– Nja, till viss del kanske. Men som det heter: man kan inte sminka en gris. Däremot kan en dålig layout sänka en bra text.
Hur kan en bra layout stödja innehållet?
– Genom att göra läsaren sugen på att ta itu med texten. Layout, bilder, illustrationer och grafik är bra redskap för att göra en text mer lättillgänglig och förklara svåra saker på ett enkelt sätt. Det optimala  är om skribenten, fotografen och layoutaren kan snacka ihop sig på förhand och skissa på upplägget. När jag jobbade som journalist hände det att layoutare bad mig om ”kringmaterial”. Det kunde vara listor, faktarutor, notiser och så vidare. Det tycker jag är bra, det är mycket lättare att göra något dynamiskt om man har flera olika byggstenar att jobba med.
När känner du att något är färdigt – har du någon egen checklista att gå efter? 
– Det är mycket magkänsla det där. När allting sitter där det ska och ingenting skaver, då är det klart. Sen är det så klart viktigt med feedback från andra, min erfarenhet är att det blir bättre om någon pushar en. Vi brukar ha ”vernissage” här på kontoret. Då får kollegorna komma med rödpennorna och säga sitt.

Skillnaden mellan trycksaker och webb – vilka och varför?
– Den stora skillnaden är att print innebär fler steg. Det du ser på skärmen är en annan sak än du ser i tryck. Print är på sätt och vis mer komplext. Jag gillar verkligen snygga magasin och printprodukter överlag och tror det är rätt väg att gå om man vill sticka ut i flödet. Det var pappersmagasin som fick mig att vilja jobba med det här. Samtidigt tycker jag det är minst lika lustfyllt att jobba med digitala produktioner. Där är belöningen mer direkt.
Vilken är den mest kreativa fasen för dig?
– Jag har alltid gillat finliret, att göra det lilla extra när man egentligen trodde att man var färdig. Att snurra saker och ting ett varv till lyfter ofta layouten. Jag jobbade egentligen på samma sätt som journalist. Skrev snabbt ihop storyn utan att vara så noggrann med språket. Det viktiga var berättelsen och drivet framåt. Sen började jag om från början och gick in i detaljerna. Jag skrev om texten om och om igen. Samma sak med med layouten: jag sätter en grund som funkar och sen börjar jag skruva på de olika delarna.
Ibland kör man fast och sitter och plockar med detaljer. Byter färger och fonter, flyttar element hit och dit, men känslan vill inte infinna sig. Bästa sättet att komma vidare?
– Lämna datorn en stund. Gör något annat. En promenad brukar funka bra, då kommer inspirationen när man minst anar det. Om jag jobbar hemifrån brukar jag spela på sonens trumset, det brukar också funka bra.

Du har en bakgrund som skribent, vilken nytta har du av det?
– Det underlättar när en kund vill att jag skriver om ett stycke som inte funkar eller när det saknas en bildtext eller en rubrik. Det innebär även att jag kan komma med konkreta textförslag, till exempel lyfta ut ett stycke ur en längre text och göra om det till en faktaruta för att skapa en mer dynamisk layout. Att kunna arbeta med text är helt klart en fördel när man layoutar. Som journalist stötte jag på layoutare som var livrädda för att skriva. Det var rätt krångligt, och krävde mycket mejlande fram och tillbaka när det gällde detaljer i texten. Jag hade föredragit att de ändrade eller strök och frågade: ”Funkar det här?” Det hade sparat både tid och tålamod.

Nils fem tips för dig som vill komma igång med layouten
1) Låt dig inspireras. Kolla hur andra formgivare har gjort. Bläddra i tidningar och broschyrer du tycker är snygga och kolla webbsidor du gillar. Plocka russinen ur kakan. Det är alltid bra med impulser utifrån om kreativiteten sinar.
2) Snygga typsnitt räcker inte. Lär dig lite grann om hur man sätter text. Det kan till exempel vara bra att veta hur man kniper text, det vill säga minskar mellanrummet mellan tecknen. I rubriker, där texten är större, blir resultatet ofta snyggare om du kniper en del. Testa dig även fram med textstorlek och radavstånd. Är texten välbalanserad och snyggt arrangerad är en stor del av layoutjobbet gjort.
3) Inget kan vara bättre än något. Fyll inte varenda tomrum med text och bilder om det inte är nödvändigt. Låt layouten andas lite. Finns det text som känns överflödig kanske det går att stryka den?
4) Jobba med kontraster. Försök att fånga mottagarens blick genom att låta vissa element ta ett steg framåt medan andra tar ett steg tillbaka. Istället för att ha fyra lika stora bilder kan det vara bra med en stor och tre lite mindre. Det här gäller även för färgerna – jobba med en eller ett par grundfärger och pigga upp layouten med detaljer i en återkommande signalfärg.
5) Skapa röd tråd med återkommande element. En bra layout ska hålla ihop. Försök att hitta grafiska element – pilar, cirklar, vinjetter etc. – som återkommer genom hela layouten. Det skapar igenkänning och harmoni.

Fakta, Nils Pennlert
Ålder: 39 år
Läser: ”Noveller. Jag har ett projekt som innebär att jag ska läsa minst en novell om dagen. Började den 5 november förra året så det har pågått i ett år ungefär. Planen är att köra på.”
Favorittypsnitt: ”Överflödet av nya fonter i dag har fått mig att intressera mig för klassikerna, och på själva typografin, hur man sätter text. Snygga typsnitt i all ära, men en vackert satt text slår det mesta.”
Det avgjorde mitt yrkesval: ”Jag ville ta en paus från skrivandet, testa något nytt, och tyckte att formgivarna jag jobbade med verkade ha så kul.”
Inspirerande tips kring form: ”Webbsidan fontsinuse.com, Esquires omslag från 1960- och 1970-talet, tidningarna New York och Bloomberg Businessweek.”