Tänk på vilken färg du använder i annonser och marknadsföring eftersom olika färger ger olika signaler. Detta är också något du kan dra nytta av i kommunikationen med dina kunder. Det märks tydligt om man till exempel tittar på olika kända varumärken och deras val av färg i sin logotype.

Blått är en färg som används av många försäkringsbolag och banker eftersom det signalerar trygghet och pålitlighet. Rött och gult är stimulerande och populärt bland snabbmatskedjor medan grönt ger lugn och förknippas med hälsa, sjukvård och miljövänliga produkter. Orange används ofta som varningsfärg.

Följ länken så kan du se en bild över olika varumärken och deras färgval samt vilka känslor de förmedlar. Se: The color emotion guide.

Varje år utses årets Pantonefärg. 2022 års lila nyans är PANTONE 17-3938 som heter Very Peri. Enligt Pantone är det en levande färg som visar en pigg, glad attityd och dynamisk närvaro som uppmuntrar till kreativitet och fantasifulla uttryck.
Denna lila nyans är resultatet av en uppiggande färgfest bestående av blåa, röda och violetta toner. Det breda kulörspektrat skildrar förändring och bottnar i den ökade digitala närvaron i spår av pandemin.
– Färg är ett sätt att uttrycka och påverka känslor och idéer, att anknyta och engagera. Den här rödvioletta nyansen av blått lyfter de många möjligheterna som finns framför oss, säger Laurie Pressman, vicepresident på Pantone Color Institute.

Här kommer en snabbguide till vad olika färger kommunicerar:

BLÅTT används ofta av branscher som vill att konsumenten ska känna sig lugn och trygg som banker, försäkringsbolag och advokatfirmor som vill signalera att de är seriösa och pålitliga. Politiskt är det en färg vi förknippar med de konservativa partierna. Färgen används sällan för att marknadsföra mat med undantag av vatten och blåbär. Värt att nämna är att ljusblått är den färg som är lättats att uppfatta, även för färgblinda. Därför är många länkar på nätet ljusblå.

RÖTT signalerar energi och kraft samt uppmärksamhet och att något är viktigt. Röd är den färg som ögat uppfattar snabbast och används vid stoppskyltar och stoppsignaler. Rött har längst våglängd och den första färg som bebisar uppfattar.
Rött förknippas också med rea och rött i marknadsföring kan leda till snabbare och impulsiva köp. Dessutom är det så klart kärlekens färg. Många kända varumärken när det gäller mat och dryck använder rött i sin logotype.

GULT är stimulerande för intellektet och sägs förbättra minnet. Det är också en fantasifull färg som lämpar sig bra för marknadsföring av leksaker. Gult används även på skolor och arbetsplatser eftersom den kan öka prestationen och gör oss snabbare. Kanske var det därför som svenska Postverket valde gult i sin logotype, något som vi i dag ironiskt nog förknippar med snigelpost. Andra exempel där gult symboliserar snabbhet finns i Ferraris och McDonalds logotyper. Gult passar bra på restauranger eftersom färgen ofta förknippas med mat och anses aptithöjande samt främja ämnesomsättningen. Gult är också den färg vi starkast förknippar med påsken. Men gult kan även stå för svek, falskhet och sjukdom.

GRÖNT passar utmärkt för att lyfta miljövänliga och hälsosamma varor. Gröna produkter är underförstått ekologiska och miljövänliga. Miljöorganisationen Greenpeace har valt sitt namn för att visa att de värnar om naturen. Grönt sägs ge mentalt lugn och används till exempel på operationskläder. Färgen symboliserar vegetation, naturlighet, ungdomlighet och fräschör men även tillväxt och kan förknippas med pengar och den gröna amerikanska dollarn. Ekonomisk trygghet och positivitet har gjort att även att banker, fonder och andra finansbolag ofta har gröna toner i sina varumärken.

ORANGE väcker uppmärksamhet och är därför en bra varningsfärg. Färgen används ofta i säkerhetssyfte som varningsetiketter, orange skyddskläder, koner vid vägarbeten och varningsskyltar. Men här är betydelsen snarare att man ska vara försiktig än stopp. Orange är också en glad, ungdomlig och äventyrlig färg som ofta används inom detaljhandeln för att väcka uppmärksamhet.

LILA är en exklusiv färg som symboliserar kunglighet, högtid, visdom, kreativitet, mystik och andlighet. Används ofta i skönhetsbranschen och var ursprungligen dyr att tillverka då den gjordes av ett ovanligt sjögräs. Årets pantonefärg är en lila nyans som vi kommer att få se mycket av i år, både när det gäller mode och heminredning.

SVART är alla färger i en och förknippas med auktoritet, sofistikerad elegans, exklusivitet, prestige och formalitet men även mystik och rockmusik. Det är också främst sorgens färg och en symbol för ondska. Färgen används för negativa beskrivningar som svart humor, svarta listor, svart marknad och svarta får. Svart är tidlöst och det finns många logotyper i svart eftersom det är praktiskt rent tekniskt sett och fungerar väl för tryck i svart/vitt.

GULD/SILVER är egentligen inte några färger men något vi förknippar med lyx och flärd. Metalliska nyanser funkar väl för print och tryck vid särskilda tillfällen som produktlanseringar, VIP-inbjudningar, guldbiljetter med mera. Om du blandar guld eller silver med en annan färg kan du få en skimrande effekt lik pärlemorglans.