– Det är väl bara för kidsen?
Jo, de dominerar. De under 25 är flest, men även andra gillar den här sociala medier-plattformen som med sina filmsnuttar har utmanat konkurrenterna, och snabbt fått dem att haka på och härma.

Enligt Internetstiftelsen loggar 800 miljoner användare världen över in på Tiktok varje dag.
– Men om jag inte gillar tramsiga filmer med folk som dansar runt och mimar till sina favoritlåtar?
Visst, men det finns andra skäl att hänga på. Ett starkt argument är att det är en plattform för annonsering som kommer att nå allt fler köpstarka konsumenter, och även makthavare, i takt med att de där dansande kidsen blir äldre.
Dessutom – eftersom användarna inte bara dansar utan även lägger upp filmer om sina upplevelser – fungerar Tiktok också som en slags sökmotor för att ta reda på saker om exempelvis restauranger du vill besöka, butiker du funderar på att handla i med mera.

Smarta algoritmer
Hemligheten med tjänsten är inte bara möjligheten att lägga upp korta filmer, reels – något som blivit kopierat av Instagram och andra. Tiktoks superkraft är de logaritmer som blixtsnabbt snappar upp vad du gillar, och sedan börjar leverera den typen av material.
Så att du fortsätter att kolla, mer och mer.
Fast det finns även goda skäl att vara skeptisk och ogilla Tiktok. Tjänsten har fått berättigad kritik för att de har moderatorer som prioriterar inlägg med snygga människor. Dessutom ägs den av ett kinesiskt bolag, och enligt Internetstiftelsen har det kommit uppgifter om att den kinesiska staten övervakar inläggen, mest för att hålla koll på vad den egna befolkningen tycker.
Jobbar du med PR eller marknadsföring är det ändå inte så mycket att välja på. Tiden när mer traditionella kanaler kunde regera över annonsmarknaden i eget majestät är förbi. Och både SVT och SR har hakat på, även om de är noga med att använda speciella telefoner för att lägga upp materialet, enheter där de inte hanterar källor eller annat känsligt.
Fortsätt gärna att avsky den sortens trams som levereras på Tiktok, men gör ändå som 25 procent av alla andra internetanvändare i världen: ladda ner, testa dig fram, undersök hur det fungerar och lär dig mer.