En av nutidens största utmaningar både för journalister och kommunikatörer är att motarbeta och förhålla sig till så kallade “fake news”.
I samband med pandemin har det även talats om en “infodemi”. Det är svårt att avgöra vad som är sant eller falskt, vilket kan leda till allvarliga konsekvenser. 

Fake news kom in i nyordslistan 2017 och har växt i takt med användningen av sociala medier. Fenomenet ökade också kraftigt i samband med presidentvalet i USA 2016 då personer som Donald Trump gjorde flera spektakulära och osanna uttalanden, allt för att få publicitet.

Falska nyheter kan också dyka på webbplatser som ser ut som välrenommerade nyhetsorganisationer vilket gör att många lätt luras.

Många falska nyheter sprids vidare via sociala medier som till exempel Facebook och Twitter. De nyheter som når oss varierar beroende på vilka vänner vi har och vad de ”gillar” och delar. Det innebär att vi oftast får informationen som bekräftar våra egna åsikter.

Falska påståenden delas mer eftersom de ofta har ett mer uppseendeväckande innehåll, vilket ger fler klick. De får därmed större spridning än sanna nyheter som till exempel sakliga rapporter.

Man kan dock skilja på desinformation och missinformation. Desinformation är direkt felaktig och med avsikt att vilseleda. Missinformation är oavsiktlig spridning av vilseledande eller falsk information, något som kan bero på att avsändaren inte hunnit granska fakta och sprider det av misstag. 

Medvetenheten kring “fake news” har dock ökat och konsumenter ifrågasätter alltmer äktheten i olika företags och varumärkens kommunikation.

Detta ökar i sin tur kraven på kommunikatörer och PR-specialister eftersom det blir svårare att skapa förtroende hos målgruppen.

Som kommunikatör i en värld av “fake news” gäller det att agera ansvarsfullt och utgå från den egna verksamhetens värdegrund för att upprätthålla ett högt förtroende hos kunderna.

  • Var transparant, tillhandahåll fakta och var autentisk i all kommunikation.
  • Alla kommunikativa insatser bör vara genomtänkta och välgrundade.
  • Granska och kontrollera alltid alla källor extra noga. Vid olika krissituationer så utgå endast från myndighetsinformation och var tydlig med att ni gör det.
  • Blir man själv utsatt för att det sprids fake news om ens företag är det viktigt att behålla lugnet. Lägg upp en strategi för att bemöta de falska anklagelserna och ta hjälp av juridisk rådgivning vid behov.
  • Håll koll på vad som skrivs om er på sociala medier och bemöt rykten med fakta. Det blir allt vanligare att företag tar hjälp av AI för att söka efter falska historier på nätet. Detta gör att man tidigt kan hitta och motarbeta ett falskt påstående om ens företag eller produkt.
  • Desinformation kan slå hårt, inte bara mot det egna varumärket utan det kan skada konsumenternas förtroende för en hel varumärkeskategori.
  • Var alltid kritisk, både på jobbet och privat, innan du gillar och delar så att du inte omedvetet medverkar till spridning av “fake news”.