Det är en sådan sak som alla kommunikatörer då och då råkar ut för: någon ska intervjuas för en text till nyhetsbrevet, årsredovisningen eller en pressrelease. Men att intervjua kunder, kollegor eller chefer kan kännas lite obekvämt – både för dig och dem du ställer frågor till.
Här är några tips kring hur du lättare får svar på dina frågor.
- Börja med att formulera dina frågor väl. Fundera på vad du vill ha svar på och hur du kan framföra dina frågeställningar utan att folk blir obekväma.
- I en del sammanhang kan det vara bra att skicka frågor i förväg så att personen kan förbereda sig. Det är ett sätt att få dem att slappna och få en uppfattning om vart intervjun ska dra. Väl på plats behöver man sällan begränsa sig till de skickade frågorna, de bidrar mest till att bryta isen.
- Skapa bra stämning. Det funkar inte i alla sammanhang, men märker du att personen inte är alltför stressad med tiden så börja med att prata om andra saker. Var lite social, helt enkelt. Har ni några gemensamma intressen som gör att ni förstår varandra bättre? Blir kemin bra fungerar som regel även resten av processen bättre – med frågor, korrektur och så vidare.
- Tänk på att en del blir nervösa. Det är inte jättevanligt, men vissa upplever det som obehagligt att bli intervjuade och får en slags rampfeber. För dem är just det där med att vara social och trevlig extra viktigt.
- Är det vd:n på din egen arbetsplats kanske det tas mer för givet, men gör klart för dem du intervjuar att de kommer att få se texten innan den publiceras, och att de även har möjlighet att ändra om något blivit fel. Men försök också att förmedla att alltför mycket ändringar och strykningar kan göra texten ointressant och irrelevant. Se även till att slutresultatet hänger ihop stilistiskt.
- Var chef över situationen. En sak som fungerar dåligt i sådana här sammanhang är att uppträda alltför underdånigt, exempelvis vara imponerad eller lite rädd. Sådant märker den som ska bli intervjuad direkt och osäkerhet smittar av sig. I en intervjusituation är det du som är den professionella och vet vad som är intressant och viktigt att få fram.
- Är det något som är kontroversiellt men som vore bra att ha med, till exempel att omsättningen sjunkit som en sten? Då kan ett knep vara att inte ställa frågan alltför direkt. Nämn det i lite mer i förbigående, och låt dem själva spinna vidare om det verkar fungera.
- Låt folk prata på. I alla fall om det finns tid. En del har svårt för att hålla sig till ämnet och svävar iväg åt andra håll. Det behöver inte vara dåligt, ibland kommer det fram intressant information. Men se till att föra dem tillbaka till agendan igen, så att du får de svar du behöver.
- Möt dem på tu man hand. En sidekick som ska sitta med och lyssna är sällan en fördel. Det kan vara medarbetare som jobbar närmare och är mer direkt beroende av personen du intervjuar, och därför har en överdriven oro för att intervjusituationen inte ska bli bra. Det skapar en stel stämning. Med mer avslappnade bisittare finns en annan risk: att de vill styra över frågorna till saker som de själva är intresserade av, eller att de tar död på dem genom att kommentera eller ställa motfrågor.