Det finns många saker att tänka på för den som satt sig ner för att skriva en text till exempelvis ett nyhetsbrev. Vem är mottagaren, hur lång ska artikeln vara och hur krånglig eller lätt ska den vara att läsa. Och var i historien är det bäst att börja?
Texter ska helst gå att förstå utan större ansträngningar, så det gäller att berätta på ett logiskt sätt. Men det du skriver ska också locka till läsning och helst även vara hyfsat njutbart att konsumera. Därför gäller det att krydda logiken med ett element av … vi kan kalla det underhållning.
Att läsa en historia som har ett allt för strikt upplägg som går från A till B är inte alltid det mest underhållande. Logiskt och klartänkt, visst, men får du inga ledtrådar om vad som kommer att bli spännande vet du ju inte om det kommer att vara värt besväret. Du kanske till och med slutar mitt i för att inget händer? Så i texter där du inte får läsarna gratis – för att de måste läsa vare sig de vill eller inte – måste du fånga in dem och hålla intresset uppe. Därför ska du börja med något som är riktigt intressant. Låt oss säga att du ska skriva om att resorna ut i rymden går in i en ny fas där vi – efter alla år sedan de första överljudsflygningarna i slutet av 40-talet – börjar se möjligheter att så småningom ta oss till solsystemets utkanter. Då blir det helt fel att börja med andra världskriget och sakta sträva sig fram i texten mot de senaste landvinningarna. Gör istället tvärtom. Börja med att beskriva vad som händer nu, att något nytt och fantastiskt är på gång. När du har etablerat det kan du börja titta bakåt i historien, för att återkomma till det nya.
Ett annat stilgrepp är att bygga upp texten i olika scener som växlar tidsmässigt. Du gör ett avstamp i nutid, byter sedan över till en scen från rymdfärdernas barndom, och varvar dig därefter fram genom texten med nedslag i olika eror. Men försök att få de olika scenerna att kontrastera mot varandra på ett intressant sätt som gör att historien hänger ihop.
En klassiker i mer litterärt berättande är att starta berättandet mitt i en scen – ett stilgrepp kallat “in media res”. Exempelvis en krigsskildring som startar med att en soldat kommer springande över ett slagfält och precis hinner kasta sig ner i en skyttegrav innan ett pansarskott spränger hans eller hennes kropp i bitar på sin väg mot ett mer gediget mål än mjukt kött.
Citat är bra att ha i en inledning, i alla fall om det handlar om intervjuer. Men enligt de flesta som skriver artiklar professionellt ska citatet helst inte vara den första meningen. Börja hellre med två korta beskrivande meningar som bygger upp – sedan lägger du in citatet. Ett undantag är in media res-inledningar, där kan ett utrop, en beskrivning av ett ljud eller liknande funka som avstamp.
Se upp med att börja inlägget med namnet på ett företag eller en person. Det kan vara en genväg för att komma igång att skriva, men blir lätt enformigt – i alla fall om du börjar fler meningar på det sättet, vilket är lätt hänt. Så istället för att skriva att “Rymdresor AB är ett företag i Kista som har uppfunnit en ny, snabbare rymdraket som kan ta oss till solsystemets slut”, börja med vad som går att göra med den nya raketen: “Resor till solsystemets ände är inte längre en omöjlighet. I Kista har start-up-bolaget Rymdresor uppfunnit en ny mycket snabbare raket som kan ta oss dit.
Foto: Sevenstorm Juhaszimrus, Pixels.