Du ska snabbt sammanställa en grupp foton på några av kollegorna för hemsidan, nyhetsbrevet eller offerten.
Problemet: Bilderna hänger inte ihop stilmässigt. Allt ser olika ut – ljuset, färgerna, bakgrunden. Dags för panik? Inte alls, här är tre enkla lösningar som kan avhjälpa problemet.

Ett bildproblem som förr eller senare dyker upp i de flesta organisationer är bristen på aktuella och användbara foton på kollegor.
Extra märkbart blir det när en utvald grupp ska visas upp tillsammans.
Det kan gälla säljarna, ledningsgruppen eller kundteamet och gemensamt för dem brukar vara att personerna i gruppen är svåra att samla – de är geografiskt spridda, har trånga kalendrar med mera.
Och skulle det finnas bilder har de ofta några år på nacken.
Gruppbilder spelar i en egen division. För sedan den förra togs har Ian gått i pension, Annie har bytt jobb, Sarah och Ahmed har tillkommit – och kolla på Sture vad annorlunda han såg ut utan helskägg och glasögon … Typ.

Finns inte tid eller resurser att ordna en ny fotografering – med vad det innebär av administration och tidsbortfall – brukar den enklaste lösningen vara att samla in nytagna porträttbilder. Inte sällan genom att be personerna mejla egna ansikts- eller halvfigursbilder på sig själva.
Men trots dina tydliga instruktioner om att ta fotot framför en neutral bakgrund, undvika motljus och att titta in i kameran är risken ändå stor att du kommer att sitta med ett gäng bilder som varierar kraftigt i kvalitet och utförande. Tagna i olika vinklar och av olika skickliga fotografer med olika ljusförhållanden inne/ute med mera.
Var för sig är det inget problem. Det är när du grupperar bilderna som olikheterna blir tydliga, vilket ger ett spretigt och allt annat än enhetligt intryck.

Men det finns några enkla sätt att lindra skillnaderna, utan att du behöver vara proffs på Photoshop.
Kolla till att börja med upplösningen, så att du vet vilken maximal storlek den filmässigt minsta bilden kan ha. Det är extra viktigt om bilderna ska tryckas. Digital publicering ställer inte samma krav på upplösning, men generellt gäller samma regel här – utgå från den upplösningsmässigt svagaste länken.

Tre tips för att öka känslan av enhetliga foton:

  • Bakgrunden: Är den någorlunda ren och likartad? Framträder personen tydligt och med god kontrast mot den? Om inte är ett sätt att frilägga personerna och placera var och en på en ny enhetlig bakgrund.
    Tänk dig dock för om du placerar personerna på enfärgade färgplattor eftersom det kan ge en onaturlig och utklippt känsla. Ofta kan resultatet bli bättre om du använder ett neutralt bakgrundsfoto av en vägg eller lugn miljö, gärna med viss oskärpa. Testa dig fram till bästa resultat.
  • Färgerna: Diffar de så mycket att det stör är ett alternativ att göra samtliga bilder svart-vita. Sträva efter likartad svärta och gråton i ansiktena. Tycker du det ser trist ut med svart-vitt kan du alltid lägga till en duplexfärg som ger bilderna en svagt färgad ton.
  • Bildramen: Den är ett annat element som du kan utnyttja för att öka den enhetliga känslan även om bildmotiven i sig spretar. Med alla personer i runda bildramar – eller varför inte sexkantiga (hexagoner) – stärks känslan av samstämmighet. En variant på stilgreppet är att låta en liten frilagd detalj på varje bild – en hårtest, armbåge eller annat – sticka ut.

Vill du sedan gå vidare kan du förstås alltid låta någon Photoshopkunnig kollega bearbeta bilderna ytterligare och ljusa upp eller skärpa till bilderna en aning.
Lycka till!

Bild: Adobe Stock/Tommy Apelqvist